Satu lagi berita sedih yang menimpa pelaut
dimana mereka tidak dibayar gaji, tiada makanan di atas kapal, peti sejuk pula
rosak, yang paling teruk tiada duit untuk membeli makanan. Laporan daripada pegawai
PSC Alan Thomson, yang telah menaiki dan memeriksa kapal Panama – Donald Duckling
di pelabuhan Tyne bulan November lepas.
Sebelum menaiki kapal tersebut, beliau telah
menjangkakan terdapat ketakakuran atau pelanggaran peraturan di bawah MLC06.
Melalui rekod, kapal tersebut pernah di tahan di Gibraltar selama 120 hari,
turut dipercayai kapal tersebut berhenti operasi semasa dalam pelayaran sehingga
memaksa kru kapal untuk memancing ikan sebagai sumber makanan. Lanjutan itu,
kapal tersebut turut ditahan di Las Palmas disebabkan kegagalan majikan untuk
membayar gaji kru, kekurangan makanan di atas kapal dan masalah-masalah lain
berkaitan dengan peralatan keselamatan.
Sejak berkuatkuasanya MLC06 pada 20
Ogos 2013, mungkin kita berfikiran bahawa kapal tersebut akan terus ditahan dan
diambil tindakan undang-undang, namun apa yang di fikirkan tidak berlaku. Ini
kerana tindakan undang-undang tersebut hanya boleh ambil atau dikuat kuasakan
12 bulan setelah sesebuah negara meratifikasikan konvensyen tersebut.
Keadaan sedemikian akan turut berlaku
di negara-negara Asia Tenggara. Sehingga sekarang hanya segelintir
negara-negara Asia yang meratifikasikan MLC06 termasuk Malaysia. Oleh itu,
MLC06 akan hanya dapat dilaksanakan melalui undang-undang setelah 12 bulan dari
tarikh ia meratifikasikan konvensyen tersebut. Maka, negara di Asia Tenggara
yang pertama yang akan mengigit adalah negara Singapura..... mungkin bulan
JULAI 2014.
Kembali kepada isu kapal Donald Duckling, secara
kesimpulan kru-kru kapal tersebut telah menerima pertolongan dari segi
pengangkutan, makanan serta dihantar pulang dengan kewangan ITF. Kapal tersebut
pula ditahan dan kini berlabuh di McNutty Offshore Quay, South Sheilds.
Sekiranya MLC06 sudah berkuat kuasa di
sesebuah negara bagaimanakah penyelesaiannya?
Dalam kes ini, mengikut MLC06 kapal tersebut akan
jatuh dibawah kategori ‘abandon’.... dan Panama akan menguruskan dan menanggung
segala kos ‘repatriation’, tetapi
sekiranya Panama tidak berbuat demikian, UK akan menanggung semua kos ‘repatriation’
kru tersebut. Kemudian UK akan menghantar bil tersebut ke Panama dan menuntut
bayaran mengikut peruntukan undang-undang.
Sungguh menarik perkembangan MLC06, untuk berita asal klik disini
No comments:
Post a Comment