Apa yang boleh dicatatkan disini adalah hasil pemerhatian terhadap kesedaran individu berkenaan 'Career Path' seorang pelaut serta beberapa faktor yang mungkin berkait rapat dengan pemilihan kerjaya pelaut.
1. Bagaimana hendak menjadi seorang pelaut?
Persoalan ini amat kerap ditanya dalam blog ini. Walaupun saya telah menulis beberapa artikel ringkas berkenaan syarat-syarat pendaftaran seorang pelaut, namun melalui komen-komen yang diterima dalam blog ini, persoalan ini sering ditanya berulang-ulang kali.
Mengikut keperluan pentadbiran Jabatan Laut, sekiranya anda memiliki KAD PELAUT, anda adalah PELAUT yang SAH. Berikut adalah salah satu komen yang diterima;
"sy dah ada BST..,Kad pelaut smua dh ada...sy berminat dalam industri perkapalan...soalan sy..? mcm mana untuk sy memohon menjadi seorang pelaut??"
Sekiranya sudah ada KAD PELAUT, maka pemegang tersebut adalah PELAUT yang SAH.
2. Pelaut AKTIF dan TIDAK AKTIF
Pelaut dikategorikan sebagai pelaut AKTIF atau TIDAK AKTIF.
Pelaut AKTIF boleh dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu mempunyai SEATIME atau TIADA SEATIME. Aktif disini, bermaksud seseorang pelaut berdaftar dan pendaftaranya masih SAH. Sekiranya anda lihat di maklumat bercetak yang terdapat di kad pelaut, ia mempunyai tempoh sahlaku, secara umumnya adalah 5 tahun. Pelaut yang mempunyai SEATIME adalah pelaut yang pernah bekerja diatas kapal manakala TIADA SEATIME menunjukkan bahawa pelaut tersebut tidak pernah bekerja atas kapal. Maklumat seatime ini mesti direkodkan dalam BUKU PERKHIDMATAN PELAUT dan disimpan oleh pelaut sendiri. Maklumat perkhidmatan pelaut turut direkodkan dalam Sistem Dokumen Pelaut (SDPx) yang diselenggarakan oleh Jabatan Laut.
Pelaut TIDAK AKTIF bermaksud tempoh sahlaku pendaftaran pelaut tersebut telah tamat. Sudah 'EXPIRED'. Seperti pelaut aktif, pelaut yang tidak aktif juga terdiri daripada pelaut yang mempunyai SEATIME atau TIADA SEATIME. 'WASTAGE' adalah terma yang digunakan oleh BIMCO mengolongkan pelaut yang mempunyai seatime dan tidak aktif. Ini disebabkan pelaut tersebut tidak lagi bekerja atas kapal, tetapi telah bertukar pekerjaan ke DARAT, seperti Crewing Manager, Pegawai Laut, Shipping Manager, Owner, surveyor, consultant, superintendent dan sebagainya.
Untuk gambaran yang lengkap terhadap kedudukan 'SUPPLY' pelaut tempatan di Malaysia, kajian terhadap pelaut AKTIF dan TIDAK AKTIF adalah penting. Perkara ini turut dipertikaikan oleh beberapa organisasi setelah BIMCO mengeluarkan laporanya pada tahun 2005 dan 2010. Walaubagaimanapun, setelah STCW78 dipinda pada tahun 2010, banyak negara telah mempertingkatkan kualiti laporan dan statistiknya, ini termasuk Malaysia dengan sistem SDPX nya, dan maklumat 'SUPPLY' pelaut pada masa akan datang akan memberikan gambaran yang lebih jelas dan tepat.
3. Mencari SHIPBERTH
Persoalan ini turut popular bagi pelajar-pelajar WKO dan WKE yang terdiri daripada golongan 'SELF SPONSORED'. Selalunya, pelajar-pelajar yang mengikuti kursus-kursus WKO-UL dan WKE-UL di Institusi Maritim yang diluluskan oleh Jabatan Laut di kategorikan sebagai 'SPONSORED' dan 'SELF-SPONSORED', antara komen yang diterima dalam blog ini adalah seperti berikut;
"Sy student ALAM, skarang sy blajar dalam sem 2, boleh tak Admin bgtau sy mcm mane nk apply kapal untuk on board ship training..??"
"salam admin...cmne nk apply sbgai engine cadet..bley syorkan mane2 company x?"
Masalah mencari SHIPBERTH sering diketengahkan oleh pelajar, organisasi, syarikat, penyelidik mahupun pihak berkuasa. Namun, sehingga kini belum ada penyelesaian secara total terhadap masalah tersebut. Isu ini bukan sahaja dihadapi di Malaysia, namun diseluruh dunia. Sebagai alternatif bagi memastikan keperluan SEATIME CADET dapat dipenuhi (juga keperluan STCW untuk layak COC) beberapa negara telah MEWAJIBKAN kapal-kapal bendera mereka mengambil CADET untuk tujuan latihan (Keperluan Manning), sebagai balasan negara-negara tersebut memberi 'benefit' kepada syarikat seperti pengecualian 'tax', yuran dan sebagainya.
Walaubagaimanapun terdapat kajian mengatakan bahawa kemudahan yang diberikan ini di salahgunakan oleh pihak tertentu untuk tujuan perniagaan. CADET yang diambil adalah bertujuan untuk menikmati kemudahan yang diberikan oleh negara tersebut serta memudahkan urusan Syarikat dengan Pihak Berkuasa. Setelah latihan CADET tersebut tamat, CADET tersebut tidak diambil untuk bekerja dengan syarikat tersebut. Manakala, pelaut asing diambil kerana gaji mereka murah.
4. Kekeliruan pelajar-pelajar di Institusi Latihan Maritim yang diluluskan oleh Jabatan Laut
"Sy student degree teknologi maritim dari umt..sy akan tamat pengajian dalam bulan april nanti.untuk jd pelaut,ape certificate yg perlu?BST dgn Tanker familiarization shj ke?sy perlu ambil bridigng kos ke?kalau perlu, agensi mana yg tawarkan dan ape jawatan yg boleh sy pegang masa kerja nanti...."
"saya pelajar politeknik diploma kejuruteraan mekatronik,,boleh terangkan dengan lebih jelas untuk kerja atas kapal(CADET).apa yang saya harus ambil dan dimana"
"saya juga pelajar ranaco dip maritime management..boleh bg tau kat saya mcm mana kalo saye nak menjadi pelaut bekerja di atas kapal... adakah kelulusan saya nie boleh menjadikan saya sebagai seorang pelaut"
"sye pelajar ranaco bhagian diploma cargo surveying,dgan kelulusan ni sye dapat tk mnjadi seorg pelaut?"
"salam,saya adalah pelajar ranaco dlam jurusan cargo surveying,sya nak tahu bolehkah saya hendak menjadi seorang pelaut? dan apakah kerja saya nanti apabila sudah menjadi seorang pelaut?"
"saya pelajar jurusan diploma maritime technology engineering di ranaco.soalan saya,jika saya hanya mempunyai dip maritime ini sahaja,tanpa mempunyai sijil wke ul atau nc,apakah saya layak untuk praktikal sebagai kadet di atas kapal nanti.dan apakah syarat kelayakkan untuk menjadi seorang kadet semasa berada di atas kapal?"
Persoalan-persoalan diatas jelas menunjukkan bahawa pelajar-pelajar tersebut tidak mendapat maklumat yang jelas berkenaan kerjaya pelaut dan keperluan pekerjaan diatas kapal. Apa yang membimbangkan, adalah minat mereka dalam kerjaya pelaut tidak menjadi kenyataaan atau tidak akan berkekalan lama. Ini disebabkan faktor motivasi datang daripada pengetahuan/knowledge dalam bidang kelautan itu sendiri. Sejauh manakah peranan institusi Maritim di Malaysia ini mempromosikan kerjaya pelaut dengan maklumat yang jelas dan tepat?
5. Bridging COURSE
Sehingga ke hari ini, hanya satu institusi yang dipercayai menawarkan BRIDGING COURSE WKE atau WKO UNLIMITED VOYAGE di Malaysia iaitu ALAM. Walaubagaimanapun, pengambilan pelajar bagi kursus ini amat kabur dan maklumat tentang kursus ini tidak diwar-warkan. Antara komen yang diterima di blog ini adalah;
"saya pelajar ijazah kejuruteraan mekanikal teknologi marin dari utm,seperti yg sedia maklum...kursus ini tidak melayakkan saya untuk belayar kerana tidak mempunyai COC,disini saya ade pertanyaan, apekah proses yg perlu saya lakukan untuk menyertai ALAM, untuk melakukan bridging program?"
"slm admin, saya nak tanya .saya telah menghubungi pihak ALAM bertanyakan tentang bridging program tetapi pihak mereka ckp ALAM tidak lagi buat kursus tersebut. di mana kah institut yg ada buat bridging programme?saya benar2 ingin mengikuti kursus tersebut"
"saya bekas pelajar ranaco(Dip. Maritime Tech. Engineering).Saya dh buat seatime cadet hampir 8 bulan & sy juga dh naik greaser 6 bulan...yang saya tau, sy xde medical first aid,survival liferaft & satu lagi ni yg jadi persoalan.Bridging Course yg 6 bulan kt ALAM. Saya x faham sgt psl tu & sy nk tau brapa harga yuran Bridging Course utk 6 bulan. Kalau buleh, saya nk cepat2 bagi setel sume ni..."
"adakah bridging program hanya untuk lepasan dip/degree dalam bidang mechanical shaja? contohnya dip/degree dalam bidang maritime management ataupun maritime transportation/logistic tidakah layak untuk mohon bridging course untuk ke deck department.. boleh tuan admin terangkan tentang bridging program ini, adakah selepas tamat course ini mereka akan dapat wke/wko ataupun mereka memerlukan seatime selama 3tahun untuk mgambil wke/wko?.."
Sekiranya saya beranggapan bahawa pelajar-pelajar tersebut adalah 'SELF SPONSORED' maka besar kemungkinan mereka tidak akan berpeluang untuk mengikuti kursus tersebut. Apa yang menyedihkan adalah Malaysia mungkin tidak akan dapat meningkatkan bilangan pelaut berpangkat pegawai diatas kapal bagi memenuhi keperluan 'DEMAND' syarikat perkapalan Malaysia. Sekiranya, BRIDGING COURSE ini tidak lagi diteruskan dan tidak dikembangkan ke institusi maritim yang lain, maka, seperti kajian Capt. Noor Apandi (2004), Syarikat Perkapalan Malaysia akan terus menggunakan perkhidmatan PELAUT ASING dalam peratusan yang tinggi iaitu 49 peratus (%).
Dear All,
ReplyDelete1. Our principal is looking for 1 x Assistant Engineer.
2. Shore office job based in the heart of Kuala Lumpur.
3. Job tasks will be more on MS Office multitasking, technical drawing analysis, business opportunities analysis, commercial tasking, maritime law , client’s contract review, and other related tasks on demand basis.
4. Marine / Petroleum / Mechanical engineering background is much preferable.
5. This job will be on contract basis (renewal annually depends on the performance and principal decision)
6. Candidate must be willing :
a) to work under pressure
b) self starter
c) goal oriented
d) catching up deadline for report submission
e) willing to work in multinational organization
f) and acquire good English communication / writing skills.
7. Female candidate is encourage to apply.
8. Please send you CV to df_mudengineer@outlook.com
9. In your CV please put your recent photo, working history / experience, expected salary and some reasons why should we hired you.
iam interested.. can i send my resume ?
Deleteassalamualaikum, sy brminat nk jd electrician atas kapal.
ReplyDeleteskrg sy masih belajar di universiti dlm bidang kjuruteraan elektrik(degree).
bole sy tau dari mane sy nak mula?
Pertama sekali teruskan sehingga habis pengajian di universiti tersebut. Dalam masa yang sama ambil kursus-kursus maritim, seperti BST dan tanker familiarization. Lebih baik sekiranya dapat sponsorship daripada syarikat perkapalan...
Deletethanks boss
Deletenak tanya sikit. .macam mana kita nak ambil sijil perkapalan ????
Deletesalam admin,kaalu dulu kursus wajib adalah BST..tp skrg dah ditukarkn dgn kos BT(kursus yg sama spt BST).sye mmpunyai sijil BT dan DSD tapi masih tidak dapat naik kapal pertama lg:(
Deleteassalamualaikum...sy berminat untuk bekerja atas kapal dan mempunyai sijil perkapalan.namun saya masih tercari-cari senarai majikan yang perlu saya kemukakan permohonan saya.
ReplyDeletetolonglah saya....
kau boleh start dengan tugboat di pelabuhan sungai udang melaka. Kau boleh mohon kat company EA Techniuqe . Takde seatime pun takpe . Goodluck!
Deletesaya baru nak masuk ranaco merine ni tapi math saya dapat D agak agak lepas ke?
ReplyDeleteSalam,
DeleteSemoga berjaya.... hanya Ranaco yang boleh menentukannya..
askum admin...sya lepasan ikbn dri coz marine engineering..sya mempunyai sijil kemahiran,bst,kad pelaut..
ReplyDeleteadakah sya layak ntuk bekerja di atas kapal walaupon sye xde seatime???
tolong bgitau kat sye apa langkah yang harus sye lakukan ntuk bekerja di atas kapal....
tolong sye.....
Salam,
DeleteSemua orang akan bermula dari kosong, begitu juga master kapal yang ada sekarang... Apa yang perlu dilakukan adalah cari kerja atas kapal sampai dapat. Caranya tidak terhad, anda boleh menghantar resume kepada syarikat perkapalan atau tanya senior-senior untuk direkomendkan. Semoga berjaya
As salam Tuan Admin
ReplyDeleteSaya berminat untuk bekerja dalam bidan perkapalan. Situasi saya sekerang sebab saya tiada pengalaman dalam bidang perkapalan. Saya merupakan graduasi dalam bidang perniagaan dan sekarang bekerja dengan isteri saya menjual pakaian kanak-kanak. Apakah bidang yang sesuai dalam bidang perkapalan ini? Harap pihak tuan dapat memberi pandangan. Terima kasih
-MUHAMAD ZAHIR-
salam...
ReplyDeletenk tny, kos dip marine engineering di msu diiktiraf tak?
macam mana nak buat seaman lesen?
ReplyDeleteberapa cost?
bidang sy keje tukang masak
This comment has been removed by the author.
DeleteSeamandcard...200 with medical...
Deletedi mana tempat2 yg blh sy buat lesen tu?
Deleteterima kasih Pojie
Dear all,
ReplyDeleteWe looking for Malaysian seafarer in all ranks to serve on-board Malaysian registered coastal tankers. Those with tanker experience may send your resume to : maheswaran.muniandy@belships.com.sg
Shortlisted candidates will be contacted by the crewing department.
Dear sir.
Deletedid you take deck cadet for ship berth?I am looking for ship for my ship berth training and am studying in ALAM.
good day capt, i still working in misc tanker ship over 15 year all certificate & tanker endorsement valid can`t i apply on your good company
Deletedear capt,i already have BT and DSD certificate.may i join adventure too?too long i waiting this chance:(
Deletememang tengah dalam masalah pun ni nak cari kapal untuk praktikal..hehe boleh tolong tak
ReplyDeleteaskum macamane ya nk aply keje atas kapal
ReplyDeletesalam.. saya ada bst... ada kekosongan mohon kerjasama... 0165407414... hanif
ReplyDeletesalam. sy ada bst thn 2006 sy juga ada sijil offshore A2 cos ambil kt miri serawak. pasport seamen book tapi seamen cad sy dah hilang.sy dah lama mencari perkerjaan dalam bidang perkapalan atau pelantar minyak. pernah sekali sy interview kt MISC tapi tak dapat. sehingga la sekarang sy masih mencari kerja dalam bidang ni. mohon beri petunjuk di mana lagi sy dapatkan kerjaya ni. just call me 01137949822 zainal abidin
ReplyDeleteAssalam admin..saye masih mencari ship berth untuk training sbgai deck cadet ALAM..agak2 admin cmpany ape yg masih ade tempat untuk cadet bwat mase nii??bnyak cmpany yg ade bnyak kapal tapi bile saye kol kate x amek cadet..mohon pencerahan..tqs
ReplyDeletesyed: salam...sye blaja dlm bidng automotif skrng sye dah bekeja selame setahun stngah ngn syrikat mazda sebagai makenik....sye berminat tuk keje kat kapal....bolh tolng terng kn cm mane x...sye btl2 beminat....klu tuan baik hati utk terngkn pada sye lagi jelas bolh tlng cll no sye...01422879....tidah pon kte leh bejumpa...sye harap tuan bagi maklum balas...
ReplyDeleteSalam Muiz, kalau betul berminat... pergi sambung belajar sebagai pelaut, maksud ambil kursus. Namun kos-nya tidak murah... kerja tak semestinya dapat lepas habis kursus, baca saja komen-komen diatas... anda pasti tertanyakan sesuatu.
Deletehhahaha. keje kapal macam pisang panas. meh2 ramaikan pelaut malaysia.
ReplyDeleteHahaha,baru tau nasib
Deletenk keje kosong sbagai pelaut?
Tk payah,keje darat lg bagos
mmg ko nmpk duit bnyk,tp korg tkkn nmpk duit yg korg laburkn
siape2 yg blaja bidang perkapalan mmg tipis harapan utk kje kapal
aku ex student ranaco,1 tahun aku carik kje kapal,1 habuk pon tkde
chef zul tkkan kot. saya baru nak apply masuk ranaco ni hahahahahaha adoiii hilang smgt den
Deletesalam...hai saya adalah bekas Navy...berkepakaran dalam bidang navigasi...bagaimana saya nak apply kerja di kapal...
ReplyDeletesalam. saya berminat kerja di kapal. sertikat saya bru ada : bst,seaman book,rigging,mfa.scrb,paspor
ReplyDeletesaya harap bisa balas, trimakasih
Assalamualaikum. sy nak buat seaman card dgn discharge book, lps tu buat bst. kalau dah bua thats mean sy just hantar my profile to any shiiping company right ?
ReplyDeletesaya pernah dpt call kerja dgn American Cruise, gaji 5k trip cruise ke europe slama 6 bulan, then stay 2, 3 bulan kat Malaysia . tapi kena pergi kursus dulu selama 8 bulan n kena bayar yuran plak rm9,000. rasanya berbaloi tak bayar macam tu? mohon pencerahan.
ReplyDeletekat mane nak renew kad pelaut di kelantan
ReplyDeleteJabatan Laut Kelantan
Deletesalam,sya dah ada kad pelaut dn buku pelaut,sya jg ada BST mcm mna sya mau apply tuk keja di atas kapal,bleh tlong sya carikan kapal ni no sya 0109587221 riduan.trima ksih
ReplyDeletesalam, sya ada kenalan yg merekrut crew sbgai pelayar... dia cakap dia kerja dgn mearsk line. dia ada offer kat saya kalau nk kerja sbgai pelayar bleh la cntact dia sbb dia nk tolong saya.. cuma dia kata kena pergi buat pasport, seamen card, seaman book,dgn kursus tanker apatah...dia cakap semua tu dalam rm3500 pergi buat sendiri kat melaka..pertanyaan saya boleh percaya ke? sbb skrang ni bnyak scammer...harap bleh tolong...?
ReplyDeleteSalam bro. tak silap sy mmg kursus tu mahal yuran dia. nama kursus tu tanker familiarization. sy tgh mencari pekerjaan sbg pelaut jgk. Kalau yg kena buat sndiri kat melaka tu adalah ALAM(Akademi Laut Malaysia). boleh amik kursus Basic Training Safety dgn Tanker Familiarization kat ctu.
Deletesalam saya naktanya selepas bayar yuran yang mahal tu ada tak lagi yuran yang mahu di bayar
DeleteAsalmakum.. Ada sesiapa boleh tolong tak carikan kerja belayar atas kapal.. Bst n seaman kad ada saya skrg bekerja di on shore ada pengalaman bidang perkapalan.. Harap bantuan anda semua.. Hairi 0177629247
ReplyDeleteany company need a experience malaysian cook/,compelete doc.ready to sign on for near coastal and F.G ships.
ReplyDeletepls call-hp: 014-6176040
Saya umur 36 tahun, ingin nah jadi seorang O.Seaman...
ReplyDeleteAnda kah umur saya sesuai... ?
Minta pertologan......
email saya neokh@hotmail.com
Assalammualaikum admin. Sy tidak ada kelulusan apa2 bidang kecuali pmr sahaja yg sy ada. Sy bekerja sbgai rider. Cita2 sy nk kerja kt kapal sbb sy minat sgt merantau. Blh ke sy mohon kerja kt kapal admin? Minx maklum balas. Terima kasih
ReplyDeleteAfauzi.
sya ade sjil welding n ade lesen welding...mcm mne yea sya nak mntak kerja atas kapal..n jd maintainance pon ok gak..xde ke cmpany yang saya boleh masuk..
ReplyDeleteSalam admin.. saya mempunyai diploma in mechanical & bachelor in automotive.. persoalannya, boleh ke saya menceburi bidang perkapalan??
ReplyDeleteAs salam admin. Saya pelajar diploma kejuruteraan mekanikal di uthm. Layak ke saya bekerja di atas kapal dgn kelulusan kejuruteraan mekanikal dari universiti ni? Atau kerja atas kapal ni perlukan kelulusan dr universiti spt umt, utm, alam sahaja. Terima kasih.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletekalau cadet wanita umt, memang susah untuk naik kapal ke. tiada peluang ke untuk cadet wanita naik kapal?
ReplyDeleteudah le tu...pmpn pi main masak masak...yg aku dengar cadet umt lepas grad boleh jadi kapten...mcm tu la ade sorg cadet umt ni cite...jadi kapten futsal boleh la...die igt aku tk blayar jugak ke...
Deletekau kena tau seorang kapten laki d lahirkan oleh seorang perempuan jugak. memang orang mlaysia menstereotaip kan cadet perempuan. orang malaysia sangat malang. untuk cadet umt, memang kami dipandang rendah, tapi keluar2 kalau x bernasib baik naik kapal pun kami boleh bekerja sebagai maritime executive onshore sebab kami degree holder. Allah bukan sediakan laut je tempat cari rezeki, di darat pun boleh. insya-Allah dengan izin Allah. :)
DeleteI would like to apply permanent job vacancy in your company
ReplyDeleteAllow me to introduce myself, briefly. My name Stanly Bin Munih, 28 years.
I am a former senior technician at AESSEAL ( M ) ASIAN HQ and have been working there for the three ( 3 ) years. please check my providing details for your consideration.
FULL NAME : STANLY BIN MUNIH
I/C NUMBER : 861012-49-5595
MOBILE PHONE NO. : 017 - 831 3086 & 017 - 868 6038
EMAIL : angkatanborneo@hotmail.my
GENDER : MALE
NATIONALITY : MALAYSIAN ( SABAHAN )
RELIGION : ROMAN CHATOLIC ( CHRISTIANITY )
INTERNATIONAL PASSPORT : H 22231146
SEAFARER CARD : 201061004324
SEAFARER BOOK : 45861002864
CERTIFICATED COURSE : B.O.S.I.E.T ( OPITO, CODE 5707 )
MEDICAL CERTIFICATE : FIT FOR OFFSHORE WORK
SALARY : CAN BE NEGOTIATED
If you have any vacancy please call me anytime on my contact number
I hope you consider my application and Im looking forward enthusiastically to hear from you and thanks for you special attention.
Best regards..
ade kekosongan tak .. sy ingin menjadi pelaut ?
Deletegood day capt, i was working in misc tanker ship over 15 year in rank greaser. all certificate & tanker endorsement still valid, can`t i apply job on your good company
ReplyDeleteSALAM
ReplyDeletesaya baru nak mula sebagai seorang Pelaut , dan tiada SEATIME lah .. jadi apaka kursus2 yang perlu untuk saya melangkah lebih jauh sebagai Pelaut ?. Dan sekarang saya plan nak ambi
Basic Trainning course , SSA & Tanker Fam .. selain dari Course tersebut apa lagi course mandatory atau course yang lain boleh saya hadiri ??.. dan adakah adakah saya boleh apply untuk Deck Cadet di atas kapal ?
Salam Hexor,
DeleteNak jadi ape? kerja Dek ke Enjin? sila baca artikel dalam blog ini, hanya sebagai rujukan.
Dek....
DeleteBerpe harga lesin
ReplyDeleteassalam.. saya pn nk kerja kapal ni .. saya da ada kursus BST, BOSIET and Security Awareness (MPA) .. saya da cuba mohon kerja di beberapa syarikat , tapi xada keputusan .. jika ada yg bole mbantu contact saya 0126379635 muhdabdhakim93@gmail.com HELP!!!
ReplyDeletesalam admin, saya bekas pelatih akademik perikanan malaysia, saya nak tanya mcm mana nak cover tiket saya Engineer Officer Less Than 750KW Domestic yang telah jadi gorvement... adakah tiket saya x boleh digunakan lagi..
ReplyDeleteSalam eo emin,
DeleteKalau nak convert tiket anda perlu menghadiri semua kursus2 proficiency seperti BST(BT) dan lain2
tak ada istilah COC goverment atau swasta.
ReplyDeleteyg ada cuma limitation di last page COC tu yg tulis limited to goverment vessel ataupon no restriction.
yg ditulis 'Goverment Vessel Only' sebab hampir semua kapal gov tak perlu ada special endorsment, cukup setakat BST saja, gov nak jimat duit kursus modular yg mahal dan xperlu untuk kapal kerajaan yg xikut ISM Code pon.
so klu nak 'convert' status tu kena ambik modular course tambahan yg dikehendaki jab laut, seamancard pon kena yg rm 50 punya, discharge book pon kena ada, medical cert pon dari klinik swasta, bukti pengalaman kerja .
dah ckup semua pastu leh suruh jab laut buang status Gov bila time nak renew Coc, baik buat di Mariner Centre Port Klang, lebih mudah dan memahami pelaut hahaha.
salam tuan,apakah had umur utk seorg pelaut.adakah kerja kapal ini sesuai dgn org yg berkeluarga?thanks....
DeleteSalam tuan saya hafiz ..
ReplyDeleteSaya sekarang ada kat pelaut ,buku pelaut ,BST ,dan welder .. Tapi saya dah Cube byk kampeni sume tak nk .. Kenapa ye ? Boleh saya tahu ??
Ni No saya 0173837316 saya nk sgt berkeje sekarang ni ada apa2 boleh call saya hafiz
salam....ada kosong ke untuk jawatan E/E?
ReplyDeletepanjitimur76@gmail.com
Assalamualaikum. saya mohsin, pelajar maritim operation di unikl mimet. saya berhasrat untuk menjalani latihan industri di syarikat perkapalan dan bekerja di atas kapal. bagaimana saya ingin memohon?
ReplyDeleteemail: m.mohsin242@yahoo.com
no fon: 013 3052095
sy mpnyai dploma...seatime 756hari.blh bt wko tak?mohon tunjuk ajar
ReplyDeleteSalam Saffuan,
DeleteTak boleh, ikuti kursus WKO dulu, lulus peperiksaan bertulis dan peperiksaan lisan. Baru Boleh.
salam admine . saya umur 1 tahun,cita2 nak jadi seorng kapten kapal.nak ambik aliran ape ye?
ReplyDeleteSalam Wawa,
DeleteNak jadi Kapten Kapal ikuti kursus di ALAM lepas SPM. Ambil bahagian DEK atau nautika atau Officer Incharge of Navigational Watch.
salam tuan saya mahu tnya , adakah bagus kerja perlaut nie .. tiba2 hati saya rasa berminat sgt mahu krja dilaut tapi saya tidak ada sjil lagi .. , kursus apa yg bagus perlu saya ambil ..??
ReplyDeleteAssalamualaikum ...
ReplyDeleteSaya nak tanya Saya nie tak der sijil kemahiran pelaut dan Saya tidak mahir bertutur bahasa English adakah saya ada harapan untuk menjadi pelaut
Salam, anda boleh jadi pelaut tempatan... belayar kat feri atau bot yang beroperasi dalam Malaysia..
DeleteassalammuALAIKUM..sya berminat keje atas kapal..klau ada kosong sila call 01127646247
ReplyDeletemuhammad firdausNovember 24, 2014 at 4:19 PM
ReplyDeleteassalammuALAIKUM.sya betol betol berminat keje atas kapal..klau ada kosong sila call 0172433763 . Seriuss sye berminat
Salam..admin mohon jasa baik admin bantu sya mencari kerja bahagian perkapalan.. sya da cuba apply beberapa company tp smpai skrg belum ada kosong..sya sgt2 memerlukan kerja skrg ni..bantu sya admin
ReplyDeleteTlg hubungi sya 0195318069 email fah_erna@yahoo.com
Deletesalam admin, sya nie masih fresh graduate sya blm ada seatime lg, so boleh admin suggest kapal yg bole ambil praktikal, tq admin..
ReplyDeleteHubungi sy aiman 0199860847
Deletesalam encik.. nama sy nur irfan... saya ingin bertny kpd en. saya mempunyai diploma technology electric and electronic. saya juga mmpyai khursus BST, SSA, DSD serta kad pelaut dan juga buku pelaut.. disini sy ingin bertny bolehkah sy apply kapal sebagai position junior electrc.. harap en dpt membantu.. 0135037153..
ReplyDeletesalam encik.. nama sy nur irfan... saya ingin bertny kpd en. saya mempunyai diploma technology electric and electronic. saya juga mmpyai khursus BST, SSA, DSD serta kad pelaut dan juga buku pelaut.. disini sy ingin bertny bolehkah sy apply kapal sebagai position junior electrc.. harap en dpt membantu.. 0135037153
ReplyDeleteAslmkm,sy ingin mencari kerja sebagai ableseaman dan mempunyai sijil BST,H2s,OPITO,SLIGGING AND RIGGING dan S.S.A.diharap encik dpt membntu.
ReplyDeleteAssalammualaikum tuan..sy ingin mencari kerja d kapal tug boat suppy..sebagai oiler.sy mempunyai seaman card seaman book dan juga sijil BST.SSA.BOSET..sy harap tuan dapat membantu sy..harap tuan tidak keberatan dan dapat membantu..ini no fon sy mohd jaki 0135532902.sekian dan terima kasi.
ReplyDeleteSalam admin..
ReplyDeleteSaya ingin meminta pendapat dan penerangan dari admin..
Saya ingin bekerja di atas kapal dan berminat sangat dalam bidang pelayaran dalam bahagian dek ni,saya harap admin dapat menerangkan kepada saya..
Adakah kursus BT,SSA,OPITO ini dapat melayakan saya untuk naik kapal atau saya harus menjalani kursus kursus lain.
Salam Lorrean,
DeleteSeperti komen-komen di atas, sebenarnya nak dapat kerja atas kapal memang payah.... syarikat perkapalan ini lebih banyak menggunakan 'recommendation' dari pelaut yang bekerja atas kapal tersebut. Kalau setakat naik kapal itu boleh saja.
Salam saya nak tanya , bolehkah civil eng. Kerja diatas laut and berapa gajinya ? Terima kasih
ReplyDeletesalam, saya ingin mencari kerja kosong oiler, sya ada seaman card/book,passport,wkr (baru sekali naik kapal), dan saya mempunyai sijil BT,DSD, Bosiet opito, medical check up saya sehingga bulan 9 tahun ni, no telefon 0135575784, sekian terima kasih
ReplyDeletesaya dh ada BT,TFA dan SSA.tidak ada seatime. apakah ada peluang naik kapal
ReplyDeleteAssalamualaikum.. Sy merupakan pelajar jurusan kejuruteraan pembuatan. Ijazah sarjana mida. Xde pngalaman dalam bidang oil and gas. Sy betul2 berminat nak join. Minta tuan jelaskan cara saya nak join bidang ni?
ReplyDeleteGreat article.
ReplyDeleteH2S Training OPITO
Salam., saya degree holder but different courses ,iaitu beach hotel mgt but saya berminat untuk jadi pelaut sebb gaji dia yang lumayan kan , so boleh saya tahu macm mana saya nk apply pekerjaan sebagai pelaut , and saya takde experience pon pasal kerja2 , but saya berminat sangat ,sila tunjuk ajar
ReplyDeleteSalam., saya degree holder but different courses ,iaitu beach hotel mgt but saya berminat untuk jadi pelaut sebb gaji dia yang lumayan kan , so boleh saya tahu macm mana saya nk apply pekerjaan sebagai pelaut , and saya takde experience pon pasal kerja2 , but saya berminat sangat ,sila tunjuk ajar
ReplyDeleteSaya dapat tawaran kerja ats kapal cruise costa, ssaper yg ada pengalaman leh kongsi x... Tel no 0148360020.
ReplyDeleteslm...saya berminat dangan tawaran kerja atas kapal...mcm mne nak memohon krja nie
ReplyDeleteslm...saya berminat dangan tawaran kerja atas kapal...mcm mne nak memohon krja nie
ReplyDeletesalam , jika lepasan diploma ship design . layakkah saya bekerja atas kapal ? sila email dkt mhmdmhri@gmail.com . thanks
ReplyDeletesalam...
ReplyDeleteadakah lepasan RENACO dlm kos nautical study senang mendapat kerja?
apa beza klau lepasan dip nautical study n lepasan degree nautical study?
Sy coma nak pekerja biasa saja di atas kapal.. Kalau boleh atau ada kosong sebagai pekerja biasa hubungi sy 01133104732
ReplyDeleteSalam.
ReplyDeleteSy ada khusus BT,BOCTT,SSA dan pernah berlayar selama 8blan..Sekrng ni sy de apply 1 syarikat ni..dia perlukan khusus Designated Securities Duties (DSD)..ingin membuat khusus DSD ni perlukan WKR ataupn boleh terus buat di mana2 insistut?
TAWARAN MENGIKUTI KURSUS PERSEDIAAN MUALIM <500GT DOMESTIK TERHAD PROGRAM KERJASAMA DENGAN JABATAN LAUT PELABUHAN KELANG DAN MELAKA.
ReplyDeleteBAYARAN RM750 SEORANG( YURAN PENGAJAR & NOTA,PEPERIKSAA & CoC, PBSM DAN MAKAN/MINUM) SELAMA 3 HARI. BERMINAT BOLEH HUBUNGI KAMI DI KOLEJ KOMUNITI SELANDAR DI TALIAN 065253122/5253155 @ 0126029422 DAN BERCAKAP DENGAN EN. WAN FADHILAH BIN WAN HITAM. KURSUS TERDEKAT AKAN DIJALANKAN PD 13-16 OGOS 2016 NANTI.
salam saya mempunyai diploma kejuteraan mekatronik institut teknikal jepun malaysia (JMTI) bolehkah saya menceburi bidang perkapalan melalui bridging beto
ReplyDeletesalam admin,apakah tugas yang biasa ditawarkan untuk lulusan sijil teknologi kejuruteraan marin sekiranya dapat bekerja sebagai pelaut?
ReplyDeleteSaya Abdul Halim...saya berminat bekerja di atas kapal atau pelaut..saya sudah mempunyai idea atau kad pelaut dan buku pelaut...0184742378
ReplyDeleteMama say Jay... Saya seorang pemandu Lori ...cita cita saya adalah menjadi seorang captain pelaut..
ReplyDeleteSoalan saya ialah bagaimana Dan di mana saya hendak belajar kapal pelaut ni..... Di mana saya nak join belajar..... 0187880749 what's up saya...
terima kasih min atas perkongsian yg bermanfaat. kepada komentar yg mintak min whatsapp tu, admin mungkin sebok x sempat nk reply, klu ada pertanyaan tentang mcm mana nak jadi pelaut dan caranya blh ws sy 0194714232. ws shj, call x dlayan
ReplyDeleteApa perlu saya buat apabila kad pelaut saya hilang?
ReplyDeleteTq
Sy pelaut tidak aktif..bekerja sbgai kelasi deck tahun akhhir pd 2002. Buku pelaut dan pasport sy telah tamat tempoh pd thn 2006. Buku rekod stcw ada dlm simpanan sy lg mnkala sijil2 kursus dan kad pelaut telah hilang.Mohon pencerahan tuan apa yang perlu sy lakukan utk sy bekerja sbgi pelaut semula.. No tel sy 012-5435954.
ReplyDeleteBuat bakal pelaut di luar sana yang ingin mendapatkan sijil2 dan lesen dari jababatan laut malaysia, anda boleh menyertai kursus perkapalan bersama syarikat kami. Malah kami akan sediakan pekerjaan buat anda selepas tamat kursus untuk ambil pengalaman pertama berlayar anda.
ReplyDeleteSaya merupakan 1st batch bridging course di alam. Pd ms tsbt rakan2 terdiri dr kejuruteraan mekanikal, robotic dan aeronautik
ReplyDeletesalam .. saya pelajar ranaco diploma maritime management.. saya ingin menjadi seorang marine surveyor .. boleh tk kita apply kerja marine surveyor walaupun kita hanyalah fresh graduate?
ReplyDeletesalam sejahtera. saya merupakan pesara TLDM. berkhidmat di kapal2 hampir 15 tahun turun naik kapal berlainan. berminat nk buat kd pelaut n ceburi bidang perkapalan ni. cmna nk mula yer
ReplyDeleteAssalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera..Saya salah seorang crew kapal yang pernah bekerja di beberapa kapal iaitu Tug Boat, Habor Tug, Cargo, Kapal Layar Lily Merlinn yang last baru sign off 9bulan dari kapal tanker company Singapore.Jadi tujuan saya menulis diruangan komen ini bertujuan memohon jasa baik Tuan² dan Puan² membantu atau memberi info untuk signon kapal seterusnya (foreign going).Jasa baik anda amatlah saya hargai dan hanya yang Maha Pencipta (ALLAH) sahaja dpt membalas Jika ada apa2 info bolehlah call atau whatsapp saya di +601111022258
ReplyDeleteAssalamualaikum, Saya pelajar dari Maritime Education Training Academy Malaysia,sedang mencari pekerjaan sebagai Os/Ab untuk memulakan pengalaman bekerja di atas kapal,,sijil yang Saya ada *(SA,DSD,BTDEH,BT,BTOCT)*,jika ada syarikat yang memerlukan pekerja harap dapat hubungi saya di 01125569566 e-mail ikhwan69566@gmail.com
ReplyDeleteasalamualaikum, saya dah ambik sijil yang diperlukan untuk berkerja dikapal dan saya ada sijil diploma engineering automotive adakah berguna diploma engineering saya tu.
ReplyDeleteAssalammualaikum.. Seafarer ni mcm cidb juga ka?
ReplyDelete