Saturday, November 2, 2013

Penahanan Kapal - Ship detention under MLC06

INTERNATIONAL: Canada detains third vessel under Maritime Labour Convention

Panamanian-flagged bulk carrier Kouyou is the third vessel Canada has detained under the Maritime Labour Convention 2006 after officials at the port of Quebec determined that crew were owed more than CAD$51,000 in back pay.
Problems on board the ship were discovered by Gerard Bradbury, an inspector with the International Transport Workers Federation and Unifor union.

Sekiranya terdapat pelaut yang naik kapal pergi ke Canada, maka berpeluang merasai kapal menjalani pemeriksaan terperinci di bawah MLC06. Mungkin pelaut-pelaut juga akan dibayar pampasan seperti berita diatas... 
Sekiranya terdapat syarikat perkapalan Malaysia ingin belayar ke Canada untuk tujuan perniagaan, maka seharusnya bersiap-sedia untuk sebarang kebarangkalian untuk ditahan atau didenda... PSC+MLC06 memang dan nyata telah memberi impak kepada pemilik-pemilik kapal terutamanya kapal-kapal yang belayar ke Europah.
Buat masa ini, Filipina dan Singapura belum menunjukkan taring PSCO+MLC06 mereka... persoalanya "Kenapa?" atau seharusnya ditanya "Bila?" Adakah disebabkan ekonomi negara atau unsur-unsur politik maritim? yang mana paradigma sedemikian "saya tahan kapal anda, sudah pasti anda akan tahan kapal saya... " Malaysia pula masih belum selesai isu-nya di ILO... MOHR apa cerita ?

No comments:

Post a Comment

Popular Posts