Wednesday, September 15, 2010

KERJAYA PELAUT - CAREER PATH

Gambarajah dibawah memberi sedikit maklumat berkaitan kerjaya seorang pelaut dalam bidang kelautan samaada di Bahagian Dek ataupun Bahagian Enjin.

Walaubagaimanapun, gambarajah dibawah hanya menunjukkan keperluan 'seatime' atau 'perkhidmatan laut' bagi melayakkan anda untuk maju ke peringkat yang lebih tinggi.

Bagi, mengetahui lebih mendalam berkaitan syarat-syarat atau keperluan setiap 'COCs Gred' sila klik jenis Perakuan Kekompetenan (i.e: Master / Chief Officer / Engineer /etc) di bahagian kiri blog ini.

Sekiranya anda adalah seorang lepasan SPM dan mempunyai keputusan yang baik, bolehlah memohon menghadiri kursus WKE-UL atau WKO-UL. Kerjaya anda untuk naik ke peringkat Master/Chief Eng akan lebih cepat dan teratur.

Sekiranya anda telah memperolehi Diploma/Degree, anda boleh mengikuti 'Bridging Course' WKE-UL atau WKO-UL dan boleh mendapat 'pinda kredit' bagi subjek-subjek yang berkaitan dengan mekanikal ataupun 'naval architect' bergantung kepada Major anda sewaktu di universiti. Tempoh pembelajaran 'Bridging Course' ini termasuk 'seatime' atas kapal, keseluruhan tempoh yang diperuntukan ialah dari 14 bulan sehingga 18 bulan.

Bagi mereka yang lain, masih boleh mencapai peringkat tertinggi dalam bidang kelautan, namun perjalanan anda lebih jauh. 'Jauh Perjalanan, Luas Pandangan, Banyak Pengalaman'.






Walaubagaimanapun, anda boleh membuat pilihan bergantung kepada; berat kapal, kuasa kapal dan jenis pelayaran.

Dalam proses seseorang meningkatkan kecekapan itu, ada golongan orang yang akan cuba mengambil kesempatan. Mereka ini akan cuba menabur janji, seperti membantu mencari pekerjaan dan mendapat gaji yang tinggi.

Namun, sebelum janji-janji itu ditunaikan anda terpaksa membayar lebih dan mahal pulak tu. Kursus Basic Safety Training (BST) yang selalunya dengan yuran kursus (harga pasaran) antara RM1200.00 sehingga RM1500.00 sahaja. Namun dengan janji-janji itu, anda terpaksa pula membayar sebanyak RM3000.00 atau lebih.

Nasihat saya, sentiasa mendapatkan kepastian dengan Pegawai Jabatan Laut. Anda juga boleh semak Institut Latihan yang diluluskan oleh Jabatan Laut di laman web seperti berikut www.marine.gov.my/


400 comments:

  1. Slm..saya ada nk tanya beberapa soalan la tentang career pelaut ni..sy student degree teknologi maritim dari umt..sy akan tamat pengajian dalam bulan april nanti.untuk jd pelaut,ape certificate yg perlu?BST dgn Tanker familiarization shj ke?sy perlu ambil bridigng kos ke?kalau perlu, agensi mana yg tawarkan dan ape jawatan yg boleh sy pegang masa kerja nanti...tq

    ReplyDelete
  2. Salam, pelajar degree UMT boleh mengikuti bridging course di ALAM, dan mengikuti kursus WatchKeeping Engineer(WKE)>750kW Unlimited Voyage. Kalau dapat penaja sewaktu kursus di ALAM lagi bagus. Sila dapatkan maklumat dari ALAM berkenaan penaja yang ada. Sewaktu anda mengikuti bridging, anda akan naik kapal sebagai Cadet, 6 bulan, setelah tamat pelajaran WKE>750kW UL, lulus peperiksaan lisan Jabatan Laut, dan memperolehi COC. Career anda bermula dari; Junior Cadet- senior Cadet - 6/5th engineer -4th engineer ke 3rd engineer.

    Jangan risau, jika anda belajar di ALAM, kursus anda merangkumi syarat-syarat yang diperlukan bagi memperolehi COC.

    Antaranya; BST, Tanker Fam, Advance Oil/gas/cemical, Advance Fire Fighting, Medical First Aid, Proficiency in Survival Craft.

    ReplyDelete
  3. saya pelajar kejuruteraan meknikal(teknologi marin) daripad utm skudai dan akan tamat pengajiaan tahun depan. Saya amat berminat dengan kerjaya sebagai Seafarer. Saya ingin bertanya beberapa soalan:

    1. Bagaimana saya ingin memohon untuk mengikuti latihan di ALAM (Bridging Program) melalui jabatan Laut.
    2. Apakah syarat kelayakan utama bagi membolehkan saya diterima mengikuti latihan di ALAM.
    3. Bolehkah seseorang yang rabun menjadi seafarer?
    4. Berapakah kos keseluruhan bagi memperolehi COC.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  4. Salam pelajar UTM,

    Setahu saya, untuk warganegara Malaysia tidak perlu melalui Jabatan Laut untuk memasuki ALAM. Anda boleh terus menghubungi ALAM dan mendaftar, maklumat yang lanjut anda boleh dapat dari website ALAM juga, termasuklah maklumat bayaran bagi kursus-kursus yang terlibat.

    Seseorang yang rabun boleh juga menjadi pelaut (ada juga master yang pakai cermin mata). Dengan syarat mempunyai alat bantuan seperti cermin mata, melepasi ujian mata yang ditetapkan dan diperiksa oleh doktor yang diluluskan oleh Jabatan Laut.

    Kalau nak mohon COC selalunya bayar RM100.00 sahaja kepada Jabatan Laut. Tetapi kursus-kursus sebelum dapat COC itu yang mahal juga. Yuran kursus boleh rujuk ALAM.

    sekian

    ReplyDelete
  5. Slm, saya adalah pemengang COC Chief Mate 3000GT or more Near Coastal. saya berminat untuk mendapatkan COC Chief Mate 3000GT or more unlimited. Bolehkah saya terus mendaftar dengan ALAM untuk membuat combine course Mate/Master Unlimited? atau perlukah saya bermula semula dari WKO Unlimited?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Salam. Saya pemegang COC Second Engineer >750-3000Kw NCV. Bolehkah saya mendaftar untuk mengikuti kursus Combine Chief and Second Engineer Officer 3000Kw or more NCV? Adakah tempat di Sabah atau Sarawak yang menawarkan kursus ini.
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  7. Salam pelaut pemegang CoC.

    Pelaut yang memiliki C/mate >3000GT NCV hendak upgrade ke Unlimited perlu mengikuti semula kursus WKO Unlimited secara dasarnya. Ini disebabkan oleh perbezaan silibus pembelajaran NCV dan UL seperti cuaca, A1/2/3/4 dsb.... walaubagaimana pun, anda dinasihatkan untuk membuat permohonan kepada Ibu Pejabat Laut, Pelabuhan Klang. Sekiranya mendapat kelulusan barulah membuat permohonan di ALAM.

    Bagi pelaut yang memegang 2nd Eng <3000kW NCV, selalunya COC Malaysia, gred ini diberi atas dasar endorsement setelah berkhidmat sebagai WKE UL selama setahun. Jika anda mempunyai kelulusan WKE UL, anda boleh mengikuti kursus combine C/Eng & 2nd Eng NCV/UL.

    ReplyDelete
  8. salam,,saya berumur 29tahun.lepasan degree electrical power engineering.boleh kah saya memohon untuk menyertai kursus Marine Engineering Bridging Programme dengan tajaan sendiri di ALAM??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,secara umumnya anda boleh memohon pekerjaan sebagai juru eletrik di kapal.kwn saya ade memohon melalui syariat ini.en hanif 0122749694

      Delete
  9. Salam dosh,
    Bridging Course di ALAM merangkumi matapelajaran-matapelajaran yang merangkumi kursus Mekanikal dan Engineering serta rekabentuk perkapalan. Sekiranya anda mempunyai subjek yang khusus seperti pepejal, bendalir, etc... anda boleh diberi pindah kredit bergantung kepada keputusan anda seperti yang dinyatakan dalam transkip. Bergantung kepada penilaian dari pihak ALAM anda mungkin berpeluang untuk masuk bridging course.

    ReplyDelete
  10. askom.sy seorng seaman sbgai ab..berapa lama seatime untuk mgambil wko nc or wko ul.tq

    ReplyDelete
  11. Salam AB,
    Sekiranya anda ingin meningkatkan kekompetenan anda, seatime selama 36 bulan diperlukan untuk maju ke peringkat WKO <500GT NC.

    Bagi WKO >500GT NC/UL, seatime selama 36 bulan dan 6 bulan bridge watchkeeping (sijil/pengesahan bertulis disahkan oleh master kapal)

    sekian...

    ReplyDelete
  12. salam admin...cmne nk apply sbgai engine cadet..bley syorkan mane2 company x?

    ReplyDelete
  13. Salam Anonymous, sekiranya anda sekarang ini mencari shipberth sebagai cadet dan selfsponsor anda boleh mencuba di laman web dibawah;

    Maritime Jobs - www.JobsCentral.com.my
    Marine Jobs - Monster.com.my

    ReplyDelete
  14. as-salam,saya seorang plajar,apakah syarat untuk menjadi cadet enjin di atas kapal??
    keperluan-keperluan(certificate) yang perlu ada untuk emnjadi cadet??
    apakah perbezaan marine enggineering and marine techbology enggineering??

    ReplyDelete
  15. Salam Pelajar,
    Syarat untuk menjadi seorang CADET, adalah dengan mengikuti kursus WKE-UL di ALAM / SMA / PUO (sila rujuk senarai institut di atas) WKE tersebut setaraf dengan Diploma yang dikeluarkan oleh universiti, jika anda berjaya memasuki program tersebut anda akan turut mengikuti kursus-kursus yang lain.

    Bagi Marine Technology, kebiasaannya kursus ini ditawarkan di Universiti Teknologi Malaysia dalam program Diploma dan Digree, kelulusan tersebut membolehkan anda bekerja di limbungan, bidang kejuruteraan di darat, kerja-kerja rekabentuk dan sebagainya. Tetapi tidak melayakkan anda menjadi CADET atau pelaut untuk bekerja atas kapal.

    ReplyDelete
  16. Seperti yang saudara jelaskan diatas,,di ranaco education n training institute(RETI),terdapat diploma maritime tchnology enggineering,dan para pelajar disana boleh memilih sama ada utk mengikuti kursus WKE->750kw UL..apakah status maritime technology enggineering di sana membolehkan para pelajar menjadi CADET setelah mengikuti kursus WKE itu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pastikan dulu tawaran dari ranaco dan nilai lepasan ranaco dalam pasaran pekerjaan.ramai masih mengangur.

      Delete
    2. Setakat ini, sudah ada 5 orang pelajar Dip. MTE yg berminat mengikuti bridging course tersebut(WKE) dan mereka telah pun lulus dan memulakan pelayaran masing-masing(salah seorang adalah pelajar perempuan). 5 orang pegawai APMM juga telah berjaya lulus kursus WKE NCV. Kejayaan Ranaco kurang kita dengar kerana mungkin mereka kurang mendapat publisiti di negeri-negeri selain pantai timur tetapi rata-rata penduduk di pantai timur sudah mengakui kelebihan Ranaco.
      apa-apa pun-boleh hubungi pegawai mereka di talian 09-850 3160 (jabatan pemasaran).
      Terima kasih.

      Delete
    3. oh sedikit tambahan, saya tahu pun sebab ada disiarkan dalam akhbar Sinar Harian(pantai timur). akhbar takkan keluarkan berita yg xbetul kn...? sebab ada juga bukti gambar pegawai2 APMM tersebut..

      Delete
  17. Salam Saudara,

    Ranaco merupakan institut yang diluluskan oleh jabatan laut dalam menjalankan kursus-kursus seperti di link ini;

    http://www.marine.gov.my/HEPP/InstitusiLatihanMaritim/KonvensyenSTCW78/3Ranaco.PDF

    atau boleh dilayari dari laman web jabatan laut.

    Bererti Ranaco telah mempunyai kelulusan untuk menjalankan kursus WKE-UL, pelajar-pelajar yang mengikuti kursus ini akan menjadi CADET.

    ReplyDelete
  18. terima kasih admin...
    kesimpulannya...ME dan MTE kedua-duanya membolehkan pelajar mengambil WKE-UL???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi..
      di Ranaco ada menawarkan Diploma Maritime Technology Engineering(MTE) dan diberikan kursus percuma- 1 kursus yg diluluskan oleh Jabatan Laut seperti BST dan lagi 3 kursus keselamatan industri. Ini bermakna, lulusan Ranaco boleh terus bekerja sebagai pelaut (kelasi enjin). bagi diploma MTE juga, pelajar diberi pilihan untuk mengikuti bridging course-WKE Unlimited yang melayakkan mereka bekerja sebagai Cadet. Setakat ini, sudah ada 5 orang pelajar yg berminat mengikuti bridging course tersebut(WKE) dan mereka telah pun lulus dan memulakan pelayaran masing-masing(salah seorang adalah pelajar perempuan). 5 orang pegawai APMM juga telah berjaya lulus kursus WKE NCV. Kejayaan Ranaco kurang kita dengar kerana mungkin mereka kurang mendapat publisiti di negeri-negeri selain pantai timur tetapi rata-rata penduduk di pantai timur sudah mengakui kelebihan Ranaco.
      apa-apa pun-boleh hubungi pegawai mereka di talian 09-850 3160 (jabatan pemasaran).
      Terima kasih.

      Delete
    2. 9% dari pelajar ranaco yg ade krja....mane lg 91%....jadi rugi jew masuk lebih baik cari alam....expelajar ranaco....

      Delete
    3. Hi...
      info daripada mana lar yg cakap cuma 9% je dapat keje tu...xlogik langsung..
      kalau masuk Kemaman Supply Base(KSB), rata-rata company mesti ada student Ranaco...tu baru kat Kemaman...
      Salah sorangnya saya...
      *masuk lar alam...tu pun kalau alam nak terima anda lar...
      kalau malas mencari keje,jangan nk tuduh kolej...
      tata

      Delete
  19. saya pelajar politeknik diploma kejuruteraan mekatronik,,boleh terangkan dengan lebih jelas untuk kerja atas kapal(CADET).apa yang saya harus ambil dan dimana.

    ReplyDelete
  20. salam admin..
    adakah saya layak untuk menaiki kapal dengan pangkat engine cadet tanpa mengambil wke-ul terlebih dahulu

    ReplyDelete
  21. Salam Anonymous & Pelajar Poli,

    Untuk jadi cadet, anda perlu mengikuti kursus WKO-UL atau WKE-UL terlebih dahulu. Dalam kursus tersebut dalam tempoh 3 tahun, anda akan dihantar ke laut untuk belayar sebagai CADET. Selesai belayar 6 hingga 9 bulan, anda akan kembali untuk menyambung kuliah dan mengambil peperiksaan bertulis.
    Pelajar Poli, Politeknik Ungku Omar ada menawarkan kursus WKE-UL.

    ReplyDelete
  22. Ingin saya merujuk kepada komen Anonymous;

    "kesimpulannya...ME dan MTE kedua-duanya membolehkan pelajar mengambil WKE-UL???"

    Pengesahan tersebut hendaklah datang oleh pihak pengurusan RANACO itu sendiri. Ini kerana RANACO adalah pihak yang menyediakan silibus pembelajaran dan diaudit oleh Jabatan Laut dan MQA.

    Sekiranya anda dapat jawapan pengesahan, mungkin boleh dikongsikan kepada kami di blog ini. Terima kasih saya ucapkan.

    ReplyDelete
  23. assalam,

    Jawapan bagi "ME dan MTE kedua-duanya membolehkan pelajar mengambil WKE-UL???"

    di RANACO,sylibus matapelajaran bagi MTE adalah sama dengan ME..
    perbezaan ME dan MTE tidak menjadi permasalahan untuk membuat WKE-UL kerana ianya bergntung kepada institute yg mengendalikan kursus berkenanan..

    ::harap maaf jika ada kesilapan::

    ReplyDelete
  24. as salam sy adalah pelajar dip maritime management dan mempunyai 4 sijil tambahan (BST & TANKER)boleh admin suggest company yang mengambil pelajar dalam bidang ini...

    ReplyDelete
  25. salam saya fadzly,sy sudah tidak belayar selama 2 tahun kerana menyambung pengajian,dan saya mahu meneruskan kerjaya sbg pelaut,adakah saya perlu memperbaharui BST & TF saya?
    terima kasih

    ReplyDelete
  26. salam.saya juga pelajar ranaco dip maritime management..boleh bg tau kat saya mcm mana kalo saye nak menjadi pelaut bekerja di atas kapal... adakah kelulusan saya nie boleh menjadikan saya sebagai seorang pelaut..

    ReplyDelete
  27. salam,sye pelajar ranaco bhagian diploma cargo surveying,dgan kelulusan ni sye dapat tk mnjadi seorg pelaut?

    ReplyDelete
  28. salam,saya adalah ex-navy dan pernah berkhidmat dalam kapal TLDM sebagai teknisyen lektrik dan radio.saya mempunyai diploma teknologi marin dari UTM dan sijil BST dan TFA.bolehkah saya memohon sebagai cadet/3nd,2nd engr dalam kapal dagang dan syarat2 lengkap untuk menjadi seafarer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.kelayakan yang anda miliki boleh dipertimbangkan untuk anda belayar di kapal OSV sebagai juru eletrik.sila berhubung En Hanif 0122749694

      Delete
  29. salam,saya adalah pelajar ranaco dlam jurusan cargo surveying,sya nak tahu bolehkah saya hendak menjadi seorang pelaut? dan apakah kerja saya nanti apabila sudah menjadi seorang pelaut?

    ReplyDelete
  30. salam admin, sy seorang cadet engine, masalahnye saya ta ade WKE. kawan sy beritahu supaya sediakan training record book semasa belayar selama 6 bulan nty. kerana nanti akan diguna kan training record book tu nk wat oral test..so macamana sy nak dapatkan buku tu?boleh admin jelas kan?

    ReplyDelete
  31. sy pmegang COC mate<500gt domestic..mcm mane nk upgrade ke c/mate 3000GT NCV?????

    ReplyDelete
  32. PRNAH DNGR MASTER <500GT DOMESTIC(RESTRICTED)???

    ReplyDelete
  33. Salam semua,
    Nak jadi pelaut hanya perlukan pendaftaran di Jabatan Laut. Daftar dan dapatkan kad pelaut.
    Syarat minimum untuk kerja atas kapal adalah mempunyai Kad Pelaut dan sijil BST.

    Saudara Fazly, buat masa ini, sijil TF dan BST tiada tarikh tamat tempoh. Namun keperluan itu akan berubah pada tahun akan datang (2014 -2017) disebabkan keperluan baru STCW (manila amendment).

    Saudara ex-navy, sekiranya saudara telah mempunyai sijil modular bererti saudara telah mendaftar sebagai pelaut. Walaubagaimanapun saudara perlu mempunyai COC untuk bekerja sebagai 2nd atau 3rd Eng.

    Saudara-saudara, untuk memperolehi COC dari 'mate dom' sehingga 'master UL', saudara perlu mengikuti kursus persediaan dan perlu lulus exam oral. Setiap kali nak upgrade kekompetenan perlu lalui proses yang sama, iaitu, hadir kursus dan lulus exam oral.Rujuk carta diatas.

    Master<500GT Dom (Restricted)? Saudara, boleh kongsikan berita ini !!!

    ReplyDelete
  34. BTOL KEW ADE MASTER <500GT DOM (RESTRICTED)

    ReplyDelete
  35. salam/
    saya telah memiliki kad seaman dan sijil BST & TF. Boleh cadangkan mana2 sompany yg boleh saya mohon utk bekerja.

    ReplyDelete
  36. salam..
    saya pelajar jurusan diploma maritime technology engineering di ranaco.soalan saya,jika saya hanya mempunyai dip maritime ini sahaja,tanpa mempunyai sijil wke ul atau nc,apakah saya layak untuk praktikal sebagai kadet di atas kapal nanti.dan apakah syarat kelayakkan untuk menjadi seorang kadet semasa berada di atas kapal?

    ReplyDelete
  37. Salam.Saya saudara Jul..
    Saya baru je dapat BST dan TFA.Saya juga pemegang diploma kejuruteraan elektrik dari politeknik.Saya ingin bekerja di engine department.Adakah diploma saya ini membantu dalam mengurangkan seatime untuk ujian kenaikan pangkat?

    ReplyDelete
  38. salam...apakah perbezaan near coastal trade dengan foreign going trade?ada member saya kerja di syarikat perkapalan dengan kapal sekitar 13000dwt dan flag malaysia.saya diberitahu kapalnya belayar ke singapore bila loading cargo dan unloading di kuantan tapi masih near coastal voyage bukan foreign goin kapalnya.terima kasih untuk penjelasannya.

    ReplyDelete
  39. asslamualaikum
    saya nak tanya sikit boleh
    pada haribulan 3 julai saya akan daftar belajar di ranaco .saya ambil kos maritem manangment .saya nak tanya beberapa perkara 1. apa peluang perkerjaan saya di sektor kerajaan seperto pegawai maritim malaysia ? 2.apa peluang saya nak sambung belajar di ipta ??? 3.apakah kelebihan ranaco yg ada?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tk nmpk sebarang kelebihan

      Delete
    2. Salam,
      Bagi Diploma Maritime Management:
      1) anda boleh bekerja dalam kedua-dua sektor -kerajaan Jabatan Laut, APMM,pelabuhan,lain-lain syarikat bukan berkaitan dengan perkapalan kerana anda juga belajar berkaitan pengurusan secara general etc) atau swasta( agen kapal, syarikat2 kapal, pelabuhan, logistik,lain-lain syarikat bukan berkaitan dengan perkapalan kerana anda juga belajar berkaitan pengurusan secara general)
      2)untuk sambung pengajian pun tiada masalah, kerana diploma tersebut diiktiraf oleh MQA,JPA dan sebagainya. Boleh sambung pengajian samada di IPTA (eg: UMT) dan IPTS (eg:UniKL Mimet).
      3) di Ranaco, mereka menawarkan kursus percuma kepada para pelajar seperti BST/Tanker/IMDG dan beberapa lagi sijil keselamatan industri. ini membolehkan graduan mereka bekerja di darat mahupun sebagai seorang pelaut(terpulang kepada pelajar).
      Nasihat saya, sekiranya berminat melanjutkan pengajian walau dimana sekalipun, cuba dapatkan penjelasan daripada institusi tersebut(contact banyak IPT, jangan fokus pada 1 sahaja).
      Terima kasih

      Delete
  40. slm... saya nak tanya, jika kita ada coc wko >500GT NC, bolehkah kita endos coc kapasiti dgn Master Dom dan Mate Dom? atau memang tertulis sdh dlm coc 2 kapasiti tersebut. minta tlg jelaskan
    T.K.

    ReplyDelete
  41. Salam semua... untuk menjadi Kadet hanya sah bagi kursus WKE UL atau WKO UL. Bagi Kadet anda perlu mengisi Training Record Book (Dek/Enjin) yang diluluskan oleh Jabatan Laut. Seatime anda sebagai kadet akan dikira sah untuk layak diberikan COC, Bagi kursus lain diploma atau digree yang bukan WKE atau WKO... anda perlu mengikuti program bridging untuk mendapatkan WKE/WKO UL. Tiada jalan pengurangan dalam seatime, seatime perlu dibuktikan dalam 'discharge book' dengan pengesahan Master Kapal dan Port Officer.

    Pelayaran Near coastal merangkumi negara-negara asia tenggara seperti singapore, brunei, indonesia, philipines, thailand,... bagi pelayaran Foreign Going Trade bererti UNLIMITED... tanpa batas... boleh belayar di seluruh dunia.

    Cik Illyani, sekiranya cik ingin bekerja dalam Kerajaan, seharusnya cik membuat rujukan di Jabatan Perkhidmatan Awam... adakah kursus-kursus yang ditawarkan oleh RANACO telah di iktiraf oleh kerajaan bagi perjawatan awam ?

    Salam Anonymous May 31, 2011 8:53 PM. Jika gred sijil anda adalah WKO>500GT NC. Hanya itu sajalah yang tertera. Tiada endorsement tambahan yang diberikan melainkan, anda telah mempunyai kekompetenan tersebut sebelum ini. Walaubagaimanapun, anda boleh mengambil kursus Master Domestik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...sya brumur 18 tahun...sy mmpnyai sjil bst dan tanker...saya ingin mndptkn pkrjaan...sy sdah mmhon bbrapa syarikat kpal ttpi mreka mhukn pngalman...bgai mna nsib kmi yg ingin mncri pngalman sdangkn mreka ingin kn yg brpngalman???

      Delete
  42. saya pelajar ijazah kejuruteraan mekanikal teknologi marin dari utm,seperti yg sedia maklum...kursus ini tidak melayakkan saya untuk belayar kerana tidak mempunyai COC,disini saya ade pertanyaan
    1.apekah proses yg perlu saya lakukan untuk menyertai ALAM, untuk melakukan bridging program?
    2.ape jawatan yg saya dapat jawati sekiranye saya sudah mendapat COC?
    3.berapakah tempoh untuk saya melengkapkan kursus bridging program?

    ReplyDelete
  43. slm admin, saya nak tanya .saya telah menghubungi pihak ALAM bertanyakan tentang bridging program tetapi pihak mereka ckp ALAM tidak lagi buat kursus tersebut. di mana kah institut yg ada buat bridging programme?saya benar2 ingin mengikuti kursus tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Ranaco pun ada...
      Cuba call mereka - 09-8503160

      Delete
  44. slm,I'm foreigner who want to study at ALAM.And then can I hold Malaysia seaman certificates?

    ReplyDelete
  45. salam..
    ada tak coc untuk bahagian elektrical engineering??
    ada oral exam x?apakah syarat2 yang melayakkan saya boleh bekerja sebagai elektrical engnring?

    ReplyDelete
  46. Salam Anonymous August 6, 2011 6:04 AM...
    Setahu saya bridging course hanya dibuat di ALAM. Sayang sekali mereka tidak mahu lagi mengadakan kursus walaupun kelulusan telah diperolehi. Sekiranya anda betul-betul nak dapatkan WKO-UL atau WKE-UL, anda boleh mengikuti kursus tersebut tetapi memerlukan 3 tahun pengajian. Antara pilihan selain ALAM adalah PUO, RANACO & SMA. Sila layari www.marine.gov.my dan cari "Institut Dan Pembekal Latihan Maritim".

    Dear Foreigner... Yes, you may hold Malaysian COC.

    Salam Anonymous August 8, 2011 1:46 PM...
    Buat masa ini belum ada COC electrical. Walaubagaimanapun, dibawah pindaan STWC (Manila Amendment) 2010, COC electrical officer dan rating akan menjadi mandatori di atas kapal. Tarikh ia berkuatkuasa adalah pada tahun 2017. Namun, Jabatan Laut telah menyatakan bahawa pindaan STCW tersebut akan dijalankan pada tahun 2014.

    ReplyDelete
  47. saya baru menghabis kan BST dan TFA baru2 ini...apa jenis pekerjaan di dalam kapal dan adakah saya perlu mengambil BOSIET untuk melayakkan saya bekerja di dlam kapal....thnkz

    ReplyDelete
  48. Salam Anonymous August 9, 2011 4:15 PM...
    Dengan sijil berikut anda boleh bekerja atas kapal tanker sebagai GP - General Purpose Rating samaada bahagian dek atau enjin bergantung kepada keperluan kapal.
    BOSIET adalah keperluan tambahan sekiranya anda ingin bekerja dalam bidang oil & gas iaitu " Minimum safety standard for offshore industry, including Helicopter Safety and Escape Training".

    ReplyDelete
  49. Salam Admin...

    Saya baru sahaja tamat belajar di politeknik dalam bidang diploma kejuruteraan elektrik. Soalan saya ialah, bagaimana cara untuk saya memohon pekerjaan perkapalan, dan apakah jawatan saya nanti?

    terima kasih.

    ReplyDelete
  50. Salam pelajar PUO Kejuruteraan Elektrik,
    Anda boleh membuat permohonan kepada syarikat perkapalan. Pekerjaan anda sudah semestinya sebagai 'Electrician' bergantung kepada syarikat. Syarat minimum untuk kerja atas kapal adalah 1) mendaftar sebagai Pelaut, 2) hadir kursus BST.

    ReplyDelete
  51. bagaimana pula cara untuk saya mendaftar sebagai pelaut, dan dimanakah tempat yang terbaik untuk saya hadirkan diri pada kursus BST? izinkan saya bertanya juga berapakah rating gaji saya jika saya bekerja sebagai "Electrician" dan apakah saya boleh mencapai pangkat sehingga menjadi seorang "Chief Engineer" (barapakah lamakah pengalaman yang diperlukan).

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  52. Salam , admin..

    Saya lepasan SPM dan belum menyambung pengajian tetapi bercadang mengambil kursus MTE di RETI.. Adakah selepas tamat pengajian,memiliki BST dan TFA sudah melayakkan saya utk menjadi seorang pelaut..?? selain itu, saya juga seorang yang bertubuh kecil.. berat saya hanya 42kg.. adakah saya layak bergelar pelaut..?? Terima kasih..

    ReplyDelete
  53. Salam, Tuan,cuma ingin berkongsi pendapat. saya berminat tentang pindaan STWC (Manila Amendment) 2010 iaitu COC electrical officer dan rating electrical akan menjadi mandatori di atas kapal. saya benar2 berharap institusi pendidikan maritim mengambil peluang ini dan bersedia untuk menyediakan kursus tersebut kepada pelajar lepasan politeknik dan universiti.

    ReplyDelete
  54. salam tuan admin,

    saya ingin berkerja sebagai tukang masak di atas kapal.kursus apa yg patut saya ambil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Ranaco ada menawarkan SKM Hospitality(F&B)Level 1&2.
      boleh ke www.vtp.ranacomarine.com
      mereka ada berikan kad pelaut,paspot antrbgsa,BST n byk lagi...

      Delete
  55. Adik ipar saya ada dijanjikan pekerjaan seperti yang admin sebutkan di artikel di atas. Pihak yang menjanjikan kerja ini mengatakan mereka ada "cable" untuk mendapatkan kerja bagi individu2 yang berminat untuk kerja sebagai seafarer. Mereka kononnya menyediakan sebulan latihan dalam 'safety course' sebelum peserta2 boleh diserap ke company2 yang merekrut seafarers.

    Tapi musykilnya, mereka meminta adik ipar saya membayar RM400 unt "wang peguam",di mana peguam akan bertindak "menyaman company2 berkenaan sekiranya tiada kerja ditawarkan pada peserta2 yang telah mengikuti safety course tersebut"...lebih hairan lagi, mereka meminta slip gaji 3 bln,penyata kwsp dan juga salinan IC saya sebagai "penjamin" bagi pinjaman bank (untuk safety course tersebut,kononnya). Instinct saya mengatakan, ini memang satu bentuk 'scam' yang baru dan setelah terbaca artikel admin ini, saya lagi yakin. Saudara Admin boleh tolong komen kalau tidak keberatan. Terima kasih

    ReplyDelete
  56. Salam Zhariff,
    Pertama sekali, sesiapa yang ingin membekalkan perkhidmatan mencari pekerjaan atau membekalkan pelaut kepada syarikat perkapalan hendaklah mendapatkan kelulusan atau lesen dari Jabatan Laut dibawah perundangan Merchant Shipping Ordinan 1952 (MSO52) Seksyen 95.

    Keduanya, adalah menjadi kesalahan menerima wang pendahuluan bagi maksud memberi atau mencari pekerjaan selain yang diluluskan oleh Menteri sepertimana yang termaktub dalam MSO52, seksyen 97.

    Sekiranya terdapat mana-mana pihak yang melakukan aktiviti yang mana melangar MSO52, perkara ini hendaklah dilaporkan kepada Jabatan Laut dan disertakan bukti-bukti yang kukuh.

    ReplyDelete
  57. salam...sy ni pelajar dlm bidang it sijil kemahirna malaysia shj...tp sy dh daftar sbg pelaut dn dh bt BST bagaiamana sy hendak bekerja atau layak ke sy...sbb minat sgt

    ReplyDelete
  58. salam...
    saya bekas navy dalam bahagian teknikal elektrik.berpengalaman selama 9 thun termasuk kapal n telah menamatkan perkhidmatan pada 01.05.2011.mempunyai diploma teknologi marin(teknisyen marin elektrikal sistem).apakah saya layak untuk bekerja di atas kapal lain?apkah jenis departmen yang sesuai?

    ReplyDelete
  59. salam,, saya pelaut baru..baru tujuh bulan sea time bahagian enjin/greaser tugbot...saya ada ambil BOSIET course.so, mcm mna sya nk apply kapal yg berkaitan dgn offshore?

    ReplyDelete
  60. A'kum....

    Saya ingin mengikuti kursus BOSET di Miri tapi sekarang ni ada dua tempat yg anjurkan kursus BOSET iaitu di SMTC dan BSTS (Borneo Safety Training Sdn Bhd) apakah perbezaan antara dua ini dan yang mana lebih baik?

    ReplyDelete
  61. salam admin...boleh tanya?jika saya lepasan spm..langkah pertama nak msk industri perkapalan dgn cara mengikuti apa?

    ReplyDelete
  62. salam...

    sy student lepasan diploma di UniKL MIMET (engineering in ship design). sy mmg minat sgt dan nak belayar dr dulu lg. sbb buat masa skarang ni sy blm pikir lg nk kerja di darat. sy nk tanya beberapa soalan:
    1) ape yg perlu sy buat/ perlu sy ada?
    2) dkt mana sy perlu amek kursus?
    3) berapa lama kursus itu?
    4) kalau sy belayar apa jawatan sy?
    5) boleh ke sy amek bahagian deck? sbb sy mnt sgt bhgian deck. tetapi sy memakai cermin mata. power cermin mata 175 sahaja.

    minta tuan jawab secepat mungkin.
    trima kasih.

    ReplyDelete
  63. salam admin... buleh tak saya dapatkan sedikit penjelasan apakah syarat minima untuk bekerja diatas kapal..

    ReplyDelete
  64. Salam En.Rais dan TEUPM,

    Dalam artikel diatas telah memberikan sedikit gambaran kalau nak kerja atas kapal. Juga, dalam Blog ini ada artikel2 yang menerangkan keperluan tersebut.

    En. Rais kena buat pilihan nak belajar apa? Kalau bahagian Dek, maka ikutilah kursus WKO.
    Diatas ada senarai institut juga untuk rujukan.

    TEUPM, cukup setakat mempunyai Kad Pelaut dan sijil kursus BST, sebagai keperluan minima.

    ReplyDelete
  65. blh ke sy amek WKO terus utk bahagian dek? atau sy kne amek BST & TFA dlu ke? sbb ade org ckp bazir mase kalo ade diploma mcm sy amek rating.

    ReplyDelete
  66. En.Rais,

    Sekiranya anda mengikuti program WKO, contohnya di ALAM, SMA atau RANACO, program itu termasuk kursus-kursus modular.

    Adalah lebih baik berhubung terus dengan Institut Latihan Maritim bagi sebarang makluman dan perincian.

    ReplyDelete
  67. Salam. cook?saya ingin berkerja sebagai tukang masak di atas kapal.kursus apa yg patut saya ambil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Ranaco ada menawarkan SKM Hospitality(F&B)Level 1&2.
      boleh ke www.vtp.ranacomarine.com
      mereka ada berikan kad pelaut,paspot antrbgsa,BST n byk lagi...

      Delete
  68. Saya masih berkhidmat lagi dalam TLDM sebagai engineer.saya nak tanya adakah seatime ketika berkhidmat Di kapal navy boleh ditukar kepada kapal dagang untuk mengambil coc.berapa lamakah sea time Yang diperlukan

    ReplyDelete
  69. Salam Faeez,
    Untuk tukang masak, baik sekiranya anda mempunyai kelulusan/sijil sebagai tukang masak dari mana-mana institusi seperti perhotelan atau yang diluluskan oleh kementerian kesihatan. Untuk naik kapal sila hadir kursus 'Basic Safety Training'.

    Salam TLDM,
    Seatime di kapal Navy boleh diambil kira. Apa yang diperlukan adalah pengesahan 'seatime' dari pada komanden secara bertulis, TLDM mempunyai institut latihan yang telah diakreditasikan oleh Jabatan Laut, sila mengubungi pihak atasan bagi maksud COC.

    ReplyDelete
  70. Hi Admin, I m 18 this year and I a SPM leaver. Can I apply for DIPLOMA IN NAUTICAL STUDIES? However, I scored E in both Add. Math and Science for trial. Is that any other path else that i can take? Thanks.

    ReplyDelete
  71. askum,sy Umur 18 tahun bru lepas spm bagaimana untuk sy masuk bidang perkapalan? dan jikalau keputusan sy teruk adakah masih boleh kerja kapal,dan ciri2 untuk jdi pelaut..

    ReplyDelete
  72. salam satu msia..sy nk tnya,di ranaco,ada kos DMTE+WKE.so,adakah slps ckp seatime 6bln prlu ambk ujian WKE or EO..sy confius

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      untuk pengetahuan, di Ranaco, pelajar boleh buat pilihan samada nk study DMTE shj atau nk amik skali dgn bridging course-WKE unlimited...
      tp, lagi untung kalau amik skali dgn WKE...
      tr lar call diorang- 098503160. ckp je dgn bhgn pngmbilan pelajar...

      Delete
  73. Dear Anonymous Jan 10, 2012 08:51 AM,
    Don't worry... you can start from scratch.... please read 'option for SPM' under 'article'.

    Salam Anonymous Jan 11, 2012 01:48 AM
    Anda terpaksa bermula dari bawah, sila baca artikel bertajuk 'option for SPM'.

    Salam AnonymousJan 17, 2012 03:03 AM
    Selalunya bagi yang tiada seatime, anda perlu menghabiskan kursus dahulu, lulus ujian bertulis (WKE). Selepas itu pergi belayar untuk genapkan seatime. Baru mohon 'peperiksaan lisan' di Jabatan Laut.

    Tetapi, sekiranya anda sudah mempunyai seatime, anda boleh mendaftar dengan Jabatan Laut untuk 'peperiksaan lisan' secara terus selepas tamat kursus (WKE/EO).

    ReplyDelete
  74. Salam

    Adakah BST & TFA mencukupi unutuk menjadi pelaut?
    Adakah sijil2 ni memadai untuk bekerja atas kapal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi keperluan minimum, ya. Memadai untuk boleh bekerja atas kapal.

      Delete
  75. sya mmpunyai sjil tanker dan bst...sya ingin mncri pngalman dan mmrlukn cmpny untuk collect seatme..sy brumur 18 thun...kbnykn cmpny mhukn pngalman..bgaimna nsib kmi yg inin mncri pngalman..??masih adakah cmpny prkpalan mngambil kmi??sdah 2 blan sy mnunggu dan brusaha mncri cmpny...dharapkn admin mmberi kta2 smngat kpada sy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga berjaya, ramai pelaut muda yang menghadapi rintangan yang sama. Tetapi setelah mendapat seatime yang diperlukan, tiba giliran syarikat yang memberi tawaran kepada anda.

      Delete
  76. Salam admin, pada 19/2 ini saya akan masuk belajar di RETI dlm course DOSH. Pertanyaan saya ialah, adakah peluang kerjaya sebagai safety officer ada dimana2 tempat ? sebab saya dengar hampir kebanyakan
    tempat2 kerja memerlukan seseorang yang pandai dalam bidang keselamatan dan kesihatan ? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, banyak tempat yang memerlukan. Tetapi bagi kelulusan DOSH, kebanyakanya adalah pekerjaan darat.
      Sila layari http://www.niosh.com.my

      Delete
  77. Salam..dimanakah tempat/nama untuk mengambil safety course di Kuching Sarawak?..harap boleh bantu..terima kasih..

    ReplyDelete
  78. SALAM...
    DAPATKA GABUNG WKO > 500 GT NEARCOASTAL NGN DEGREE (BACHELOR IN COMMUNICATION)... SAYA BEKAS STUDENT DARI IPTA TP SMPAI SKRG MASI TAKDE KERJA,SAYA JUGA PERNAH AMIK KURSUS UTK JD PELAUT,COC TUK WKO NI DAH LAMA SAYA DAPAT TP SMPAI SKRG TAK TAU NAK BUAT APA.MCMNA NAK JADI PELAUT "OFFSHORE"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Selalunya keperluan pelaut offshore lagi tinggi berbanding kapal dagang. Ini disebabkan oleh keperluan badan oil&gas seperti petronas dan sebagainya.

      Pintu anda sekarang adalah dapatkan seatime. Kerjalah kat mana-mana dulu, feri kah atau sebagainya. kalau seatime anda cukup dah. banyak syarikat akan tawarkan kerja,

      Delete
  79. SALAM...
    pok kat kuching sik ada tp kat miri n sibu ada banyak tempat.lagipun kosnya lebih murah.

    ReplyDelete
  80. apakah syarat2 utk amik master 3000 n above....master unlimited.n kat mane nk amik course tu...heheheee.mcm best jer nak amik tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      keperluan tersebut ada bahagian kiri blog ini, tekan home, COCs' Grade.

      Delete
  81. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  82. salam admin, berapakah kos pembelajaran bagi diploma nautic di ranaco selama 3 tahun? saya sudah diterima belajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Arep,
      Dalam surat tawaran sudah tentu ada menyatakan kos-kos pembelajaran, pengurusan dan sebagainya. Adalah lebih baik, terus menghubungi Ranaco untuk perincian, ok...

      Delete
    2. Minta maaf tak dapat memberikan info yang dikehendaki. Perkara ini kena tanya Ranaco sendiri. Sepatutnya sewaktu terima tawaran tersebut kos pengajian telah dimaklumkan.
      Anda boleh membuat panggilan ke:-
      Admission Department at: +609-850 3160 Ext 109 & 110 for further information

      Delete
  83. salam,
    sya ingin bertanya adik sya lelaki dapat tawaran dip nautical studies kat sarawak maritime academy tetapi sponsor kena cari sendiri, mcmana nak mohon sponsor dan kat mana bole kita sponsor.. tolong bg idea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ahiezur,

      Sponsor di mohon ke syarikat-syarikat perkapalan contohnya: Syarikat Shin Yang, Bumi Armada, Sealink, etc... ini yang ada di Sarawak.

      Sponsor juga perlukan sediakan kapal sewaktu program kadet untuk mendapatkan 'seatime' atau 'perkhidmatan laut' diatas kapal.

      Cara permohonan sponsor amat kabur kerana tidak ada format yang dikenalpasti. Namun, Proposal paper & Resume mungkin boleh dijadikan permulaan bagi memohon sponsor. Selebihnya, komunikasi dan network di syarikat yang dipilih.

      Mungkin boleh semak dengan Sarawak Maritime Academy dan minta maklumat potential sponsor untuk dihubungi.

      Delete
  84. kat mana nak cari sponsor utk belajar nautical studies..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Boleh dapatkan maklumat dari Malaysian Shipping Association (MASA) website, pergi ke bahagian members' profile.
      http://www.masa.org.my

      Banyak syarikat yang didaftarkan dengan maklumat nombor telefon atau email untuk dihubungi.

      Delete
  85. salam..saya merupakan pelajar lepasan spm 2011,saya ingin menyambung pengajian di ranaco dalam bidang diploma kejuruteraan teknologi maritim..saya tidak berapa faham kenyataan saudara mengenai 'bolehlah memohon menghadiri kursus WKE-UL atau WKO-UL. Kerjaya anda untuk naik ke peringkat Master/Chief Eng akan lebih cepat dan teratur..',adakah saya perlu menghadiri khursus trsebut selepas tamat pengajian diploma?dan berapa lamakah tempoh masa bagi saya ingin menjadi master /chief eng?mohon tuan membantu saya...atau tuan bley tggalkn no telefon tuan agar mudah saya menghubungi tuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara,
      WKO & WKE UL adalah program 3 tahun (seperti Diploma). Selalunya intake dari lepasan SPM bagi mengikuti kursus tersebut.
      Perjalanan career adalah seperti gambarajah diatas bagi dek dan enjin. Setiap peringkat perlu menghadiri kursus.

      Delete
  86. selamat hari pelaut...

    ReplyDelete
  87. salam admin..sye telah mendapat tawaran dar ranaco (reti)..diploma maritim mangent..adakah ia telah disahkn..dan adakn kursus2 di ranaco telah disahkan?? minta pndapat tntng ranaco

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Kursus yang diluluskan untuk Certificate of Competency (COC) dapat dirujuk di alamat berikut dibawah. Sila copy dan paste URL.

      http://www.marine.gov.my/HEPP/InstitusiLatihanMaritim/KonvensyenSTCW78/3_ranaco.PDF

      Kursus selain dalam senarai bukan dibawah kelulusan Jabatan Laut untuk pengeluaran COC

      Delete
    2. Sdkt tmbhn:
      program Diploma Maritime Management di Ranaco diiktiraf oleh MQA.
      Bagi kursus-kursus lain, diluluskan oleh Jabatan Laut Malaysia.
      TQ

      Delete
  88. salam..
    apa bezanya pelajar lepasan SPM yang masuk mengambil Dip Nautical Studies di ALAM,SMA, PUO dengan RANACO..

    adakah diploma nautical studies disemua tempay belajar diatas adalah SAMA..

    sya keliru.. mohon ALAM sangat susah nk dpat, SMA sponsor takde.. RANACO pulak orang byk kondem dari memuji..macamana tu.. keliru..tolong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ahiezur,

      ALAM, SMA, PUO dan RANACO adalah Institusi Latihan Maritim yang diluluskan oleh Jabatan Laut.

      ALAM dan SMA menawarkan program pengkhususan untuk COC. Maksudnya institusi ini menawarkan program untuk pelaut sahaja.

      Manakala RANACO dan PUO, selain program COC ada menawarkan program diploma yang lain. Mungkin disebabkan demikian ramai yang salah faham kedudukan kursus yang diikuti. Seperti yang diluluskan hanya program WKE & WKO yang boleh dapat COC. Program Diploma yang lain... bukan untuk COC.

      Delete
  89. assalamualaikum...

    saya shafiq bekas pelajar ranaco(Dip. Maritime Tech. Engineering).Saya dh buat seatime cadet hampir 8 bulan & sy juga dh naik greaser 6 bulan...yang saya tau, sy xde medical first aid,survival liferaft & satu lagi ni yg jadi persoalan.Bridging Course yg 6 bulan kt ALAM. Saya x faham sgt psl tu & sy nk tau brapa harga yuran Bridging Course utk 6 bulan. Kalau buleh, saya nk cepat2 bagi setel sume ni...

    Harap ada yg dapat membantu... tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam motecore,
      Kalau tak silap Dip. Maritime Tech. Engineering bukan untuk COC. Maksud, kalau lepas belajarpun, tidak akan dapat COC WKE-UL.

      Harga kursus dan maklumat bridging course kat ALAM tak dapat saya komen. Itu kena tanya pihak ALAM sendiri.

      Setahu saya, briding course untuk lepasan Diploma adalah 1.5 tahun dan lepasan Digree adalah 1 tahun. Keluaran dari bridging course ini akan memperolehi COC-WKE-UL.

      Delete
    2. salam admin

      saya pelajar lepasan Diploma Mekatronik . so amat berminat nak sertai alam . bagaimana nak sertai bridging course . Bagaimana nak apply ?

      Delete
    3. Salam Green Sky;
      Anda perlu tanya pihak pengurusan ALAM berkenaan permohonan anda. Maklumat untuk dihubungi seperti dibawah

      http://www.alam.edu.my/contactus.php

      Delete
    4. Hi motecore, cuba call Ranaco. sebab, DMTE boleh buat bridging course WKE Unlimited di tempat mereka....

      Delete
  90. saya lepasan SPM.saya ingin menjadi seafarer.bagaimana nak apply?

    ReplyDelete
  91. salam admin..saya pelajar lepasan SPM..ada dapat tawaran dari ranaco..dapat kursus offshore engineering..so,saya nk minta pendapat tentang kursus yang saya dapat tu dan komen tentang ranaco??
    apa yang saya baca komen kebanyakannya tentang keburukan..adakah saya dapat bekerja selepas saya tamat pengajian?? ///

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Faiz,

      Nak kerja sebagai apa?

      Delete
    2. Saya difahamkan untuk kursus tersebut, lebih kepada design untuk pelantar minyak.bukan untuk menjadi seorang pelaut. di Ranaco, kursus yg berkait dengan bidang perkapalan adalah Marine cargo surveying,maritime management,maritime tech engineering & nautical studies...
      pada pendapat saya, biasalah kalau kita dengar ada cerita buruk/baik sesetengah institusi itu tapi itu bukanlah kunci jawapan kepada gambaran sebenar. lagi satu, cerita tntg keburukan itu lebih ke arah mana? kalau dari segi pembelajaran, tiada masalah kerana ada pengiktirafan drp MQA. MQA xkn luluskan apa-apa program sekiranya program trsbut tdk mndtgkn apa2 kebaikan... kalau daripada ckp2 org, kita sndiri xtau org itu brckp benar atau x... mngkin blh trus call 09-85- 3160 (Ranaco) utk tahu lbh lnjut psl kerja tu...

      Delete
    3. 09-8501360/www.reti.edu.my

      Delete
  92. salam,sy graduate dr ALAM, course marine, kalau saya nk apply kerja darat, di mana bleh sy dapatkan maklumat kerja yg sesuai dgn sy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Anonymous,

      Susah nak cari kerja dengan kelulusan sahaja sekiranya tiada pengalaman. Walaubagaimanapun, banyak kerja-kerja di limbungan, pembinaan dan pembaikan bot dan lain-lain yang mana berkait rapat dengan kapal.

      Delete
  93. salam tuan admin,,,
    sy pelajar puo dlm bidang marine engineering.
    sy sudah mmpunyai 6 bln seatimes sbg engine cadet.
    soalan sy :-

    1. bgaimanakh cara sbnr mngira seatimes bg melayakkan sy utk amik coc?? sbb sy dgr kiraan sbnr/sah dinilai mengikut hari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Captain Shah,

      Sign on : 12 Jun 2012
      Sign off: 14 Jun 2012
      Jumlah hari : 3 hari

      Mengikut perkiraan diatas bolehlah dijadikan sebagai rujukan. Bagi perkiraan satu bulan adalah bersamaan dengan 30 hari. Satu tahun bersamaan dengan 365 hari.

      Delete
  94. salam saya nak tanya setiap kali minta pekerjaan mereka meminta wang kepada saya RM1500 unt "wang proses kenaikan kapal, banyak kali saya saya membayar kepada company2 tapi kapal pun saya xpenah naik lagi,adakah ini satu bentuk 'scam' yang baru dan setelah terbaca artikel admin ini, saya lagi yakin. Saudara Admin boleh tolong komen kalau tidak keberatan. Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mohd Syah,
      Saya boleh bersetuju dengan anda, mungkin boleh dibidangkan dalam kategori 'Scam'.

      Sekiranya saudara ingin mencari pengalaman untuk naik atas kapal bagi tujuan mendapatkan WKR, sila hantar permohonan/resume ke KWPPL/Jabatan Laut. Mereka boleh bantu dapatkan seatime 6 bulan.

      Delete
    2. Sekiranya sudah dapat WKR, berapa lama lagi seatime untuk dapat kan WKE?

      Delete
  95. Assalamualaikum,
    Saya ingin bertanya,saya mempunyai degree dalam bidang kejuruteraan elektronik(industri).Adakah saya mempunyai peluang kerjaya dalam bidang maritim ini?Apakah so kerja yang boleh saya sertai?Dan adakah wanita mempunyai halangan untuk menyetai bidang ini jika benar-benar berminat?
    Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Pertama sekali, wanita sekarang ini dialu-alukan untuk menyertai bidang maritim dan menjadi pelaut.

      Sekiranya anda menpunyai kepakaran dalam bidang atau kerja-kerja elektrik, kepakaran dan kemahiran tersebut boleh diapplikasikan atas kapal. Kerana atas kapal pun memerlukan electrician.

      Delete
  96. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  97. salam, saya nak tanya admin tempat2 untuk buat kos tanker fam. berapa harga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.
      Di Ranaco Marine Sdn Bhd ada dijalankan kursus tersebut setiap minggu. hanya hubungi mereka di 09- 850 3160 untuk booking course dan pertanyaan tentang harga. saya dah booking, tak perlu bayar deposit pun.. cara bayaran mudah sahaja, bayar pada hari kursus tersebut dijalankan.

      Delete
  98. salam .. admin ..
    saya dapat tawaran melanjutkan pelajaran di UNIKL MIMET dalam bidang diploma in marine engineering.. soalan saya adakah ia diiktiraf ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mohd Firdaus,
      Ya, ia di iktifar. sila copy paste URL:
      http://www.marine.gov.my/HEPP/InstitusiLatihanMaritim/KonvensyenSTCW78/29_UNIKL.PDF

      Delete
  99. salam admin..
    sy nk bertanyakn satu soalan mengenai coc for 4th class unlimited..
    betul ke sy dgr skrg kalau seatimes cadet cri di kapal supply or nc ship.. time nk coc nanti tiket yg kite dpt juga adalah NC..
    untuk pngetahuan encik admin.. saya adalah pelajar politeknik ungku omar.. setahu saya lepasan dari cni sume nye memegang tiket unlimited... minta pendapat encik admin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Captain shah,
      disebabkan ini melibatkan polisi Jab.Laut, saya tidak dapat komen. Nanti komen lain pula hasilnya. Jadi adalah lebih baik terus tanya Jab.Laut.

      Delete
  100. Salam admin...
    saya nak tanya, adik saya mendapat tawaran di Ranaco Education & Traning, courses Occupational Safety & Health. Bole tak pihak admin terangkan kepada saya courses ini lebih terjerus kepada perkerjaan apa,apakah peluang pekerjaan banyak di luar,adakah Ranaco ini diiktraf dan adakah courses ini sesuai dengan wanita?mohon pendapat admin kerana saya tak berapa nak tahu tentang course ini..tenkiu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ranaco memang institusi yang diiktiraf oleh kerajaan tapi saya kurang pasti dengan kursus yang dinyatakan adalah ianya peringkat 'diploma' ?. Kursus tersebut mungkin lebih sesuai untuk pekerjaan didarat dan salah satu peluang pekerjaan adalah seperti 'safety officer'.

      Delete
    2. Salam,
      Admin, boleh saya tolong jawab...? hehehhh..
      Setahu saya, bagi Diploma Occupational Safety & Health yg ditawarkan oleh Ranaco, ia tidak berkait rapat dengan bidang perkapalan tetapi lebih kepada bidang keselamatan pekerjaan di darat/industri minyak&gas. KUrsus tersebut juga diiktiraf oleh MQA,JPA dan Jbtn Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan(JKKP) sendiri.. selain diploma, pelajar akan diberikan 6 sijil percuma yg berkait rapat dengan industri keselamatan adn kesihatan pekerjaan. apabila menamatkan pelajaran, secara automatik nama pelajar akan didaftarkan dibawah JKKP. selepas menimba pengalaman selama 3 tahun, mereka boleh apply dgn JKKP untuk ergelar 'Safety Officer'.
      TQ.

      Delete
  101. salam..
    saya pelajar Ranaco Education & Traning dan sdang menduduki diploma in maritime technology engineering dan skali gus mengambil WKE..admin,boleh terangkan dgan lebih lanjut ttg WKE dan bagaimana rupa bentuk Wke tersebut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Ranaco tak de ajar? Tunjuk pun tak de?
      Perakuan tersebut macam saiz pasport.
      Nak explain kat sini panjang, lebih baik datang ke jabatan laut dan minta tunjukkan.

      Delete
    2. sekarang ni ambil wke tak payah seatime ke. orang kat polytech pun kena buat seatime 6 bulan????????

      Delete
  102. Salam,
    Saya memilik HND dalam electrical engineering dan sedang bekerja di sebuah syarikat elektrik yg utama di sarawak. Soalan saya ialah:
    1. Saya berminat bekerja di sykt perkapalan atas dasar career development, adakah berbaloi untuk saya lepaskan pekerjaan tetap sekarang dan bekerja di atas kapal? Adakah peluang untuk saya?
    2. Adakah jaminan untuk tidak diberhentikan jika saya bekerja di sesebuah sykt perkapalan tersebut? Adakah based on contract or etc...
    3. Apakah bidang pekerjaan yg sesuai untuk saya? Dan apakah course yg admin sarankan untuk sy hadiri...
    Sila berikan nasihat untuk tujuan pertimbangan dalam saya membuat keputusan ini.. terima kasih di atas perhatian dn nasihat admin.

    Ian -swk-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Jika bertanyakan tentang risiko, mana-mana ada risiko. Namun jika anda berminat sangat maka teruskan usaha untuk mencapai impian tersebut.

      Pekerjaan dengan syarikat perkapalan juga terdapat kategori Tetap dan Sementara, bergantung kepada persetujuan anda.

      Jadilah jurutera elektrik diatas kapal. Kursus asas pelaut, BST & kursus-kursus familiarization seperti Tanker Fam, oil, chemical... bergantung kepada jenis kapal

      Delete
  103. Salam Admin, saya mempunyai diploma in culinary.sekiranya saya ingin berkerja di atas kapal,perlu ke saya mengikuti kursus SKM perhotelan tahapnya 1&2 terlebih dahulu..sekiranya sy mengikuti kursus tersebut,bagaimana dgn peluang kerja selepas tamat kursus? Sebab sy ada baca ttg comment RANACO,kebanyakkan comment negatif..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pd pendapat saya... ambil BST(lesen naik kapal) /BOSET(lesen naik pelantar)pun dh memadai... psl komen brkenaan Ranaco tu, rasanya 1% je kot drp stdnt Ranaco...tu pn sbb yg xmnjadi(mls,mslh dsiplin etc).kt mana2 pun mcm tu jgk kot...yelar, kite duk tgk komen negatif sbb org yg negatif je suka bg komen...kalau yg positif, takde plk diorang nk highlight atau komen kat sini..yelar, kalau kita tulis pasal benda positif berkenaan dengan dr kita/institusi kita..nanti org kata masuk bakul angkat sendiri plk..btul tak...?mana2 pun sama jek...huhuuu...semua atas diri masing2..yg peting, mudah dapat kerja.

      Delete
    2. Macam mana saya nk ikuti kursus tersebut? Saya surf web ranaco,kursus tersebut tiada dlm senarai online application.

      Delete
    3. di www.reti.edu.my atau 09-8503160

      Delete
  104. Bagaimana sy hendak menghadiri kursus BST tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Daftarkan diri dengan institusi latihan maritim secara terus. sila rujuk senarai yang ada diatas atau layari www.marine.gov.my.

      Delete
  105. Sekiranya sy mengambil kursus BST tu,mcm mana dgn peluang kerja.?sekiranya sy telah mengikuti kursus tersebut,bagaimana sy nak apply kerja or pihak RANACO yg arrange kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      BST merupakan syarat asas untuk kerja atas kapal. Ramai yang ada BST tapi tidak mendapat pekerjaan atas kapal, ini kerana syarikat mahu yang ada seatime. sekiranya Ranaco dapat arrangekan... maka amat membantu.

      Delete
  106. Pelayaran Near coastal merangkumi negara-negara asia tenggara seperti singapore, brunei, indonesia, philipines, thailand,jadi china,korea selatan,japan,arab saudi,iran
    kira foreign going ataupun nc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Sila rujuk www.marine.gov dibawah PERUNDANGAN
      Merchant Shipping Ordinance 1952 - Merchant Shipping ( Near Coastal Trade ) Voyagelimit Rules 1994

      Delete
  107. seatime saya 1 tahun dometic 350kw,5 bulan near coastal 750kw. jadi apa kelayanan ambil course wke750kw nc.saya ada bst,tanker,boset,watchkeeping of rating engine.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro nak tanya, ble dah ada WKR senang x nak mintak kerja?

      Delete
    2. Salam asu,
      berikut adalah keperluan baru oleh Jabatan Laut melalui notis NMPM8/2010.
      - copy & paste pada url:
      http://www.marine.gov.my/service/notice/mgn/2010/NMPM082010_II.pdf

      Cukup seatime 30 bulan sebagai WKR boleh ambil WKE-NC.

      Delete
  108. saya ingin tahu bagai mana untuk memohon kursus2 yang ada dalam kerjaya perkapalan,ada tak permohonan melalui online..klu boleh emailkan kepada saya ke bosoujusi@yahoo.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kursus tersebut boleh dibuat permohonan terus ke Institusi Latihan Maritim. Senarai kursus boleh didapati di www.marine.gov.my dibawah Perkhidmatan Pelaut -Institusi Dan Pembekal Latihan Maritim

      Delete
  109. saya irdaus,dr kedah,bleh sy tau,kt mna tmpt dia kedah yg menawarkn kursus nk jdi pelaut?dan selalu hrga brp?

    ReplyDelete
  110. salam,
    Buat masa ini tak ade kat Kedah.
    sila rujuk senarai institusi yang telah disenaraikan kat atas.

    ReplyDelete
  111. Salam Admin, saya mempunyai kelulusan ijazah sarjana muda (Sains Nautika) dari UTM skudai dan berkhidmat di dalam TLDM. saya becadang untuk menjadi seafarer..dengan ijazah yg sy ada, apakah kriteria/syarat yg perlu dipenuhi untuk sy sekurang2nya mencapai 2nd mate? adakah saya perlu menghadiri bridging course? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ilman,
      Ya anda perlu menghadiri kursus COC-WKO di Institusi Latihan Maritim yang diluluskan.

      Delete
  112. Assalamualaikum admin. Saya seorang tukang masak d sebuah barge. Saya mau tanya sesuatu, saya ingin berkerja d kapal tanker. Tp skrg sy hanya ada Bst n food handling shj. Apa kursus lain yg perlu sy ikt jika hndak join kapal tanker ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena amik tanker fam dulu kat tempat2 yang diiktiraf..

      Delete
  113. assalamualaikum admin...
    sy adalah bekas pelajar RANACO.. sy telah pon mempunyai seatime engine cadet selama 6bulan...boleh kah sy mengambil WKE di jabatan laut..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tk leh. kalau tak silap budak2 dari ranaco kena ada seatime 18bulan, baru boleh buat WKE.

      Delete
  114. Salam Admin.
    Saya Lepasan diploma kejuruteraan antumotive sebuah kolej swasta dan berumur 24tahun. Saya kini bekerja sebagai customer service di celcom centre. tetapi saya berminat dalam kerjaya yang agak lasak seperti perkapala. Adakah saya perlu mengambil kursus tersebut, dan berapa lama tempohnya. Juga boleh suggestkan tempat untuk kursus itu?
    Teriam Kasih

    ReplyDelete
  115. salam admin. saya ada kelulusan dalam bachelor of industrial logistic. sesuaikah saya memohon menjadi seorang sailor atau adakah jawatan lain selain engineer di atas vessel itu.adakah kelayakan saya hanya melayakkan saya bekerja di pelabuhan sahaja.mohon pencerahan

    ReplyDelete
  116. Assalamualaikum Admin.

    Saya merupakan pelajar lepasan SPM. Boleh ingin menyambung ke RANACO. Saya keliru samada sijil ataupun diploma lebih baik? Kawan saya ada memberitahu bahawa kalau ambik sijil nanti boleh cepat dapat kerja? betul ke? Harap admin bagi penjelasan tentang hal ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  117. apa bezanya sijil kejuruteraan maritim yg dtawarkan di ikm/ikbn dgn alam,ranaco dan lain2? klau ada sijil kejuruteraan automotif boleh x keja kapal?

    ReplyDelete
  118. Hai Admin,

    Sy anggota PDRM..Telah bkhidmat 6 thn.pddkn stkt STPM

    Bhasrat tukar kerjaya,admin tolong bagi nasihat bgmana sy nak memulakan bidang pkapaln atu offshore lebih sng cta..

    Sy xda pengalaman dlm bidang offshore/shipping.

    Kursus yg tlh diambil:
    1.OPEN WATER & ADVANCE OPEN WATER DIVER (PADI)
    2.GREEN CARD CIDB
    3.BOSIET
    4.BASIC RIGGING & SLINGING

    -kursus2 tsebut tlh sy ambil dn diguna utk mmhn kerja dlm oil & gas/shipping(offshore)
    -Apakah kursus perlu sy ambil utk jadi pelaut?adakah sy layak?kalau layak apa posisi yg sesuai?

    ReplyDelete
  119. Salam Admin.
    betul ke ALAM sudah buka bridging program?.
    adakah bridging program hanya untuk lepasan dip/degree dalam bidang mechanical shaja?
    contohnya dip/degree dalam bidang maritime management ataupun maritime transportation/logistic tidakah layak untuk mohon bridging course untuk ke deck department..
    boleh tuan admin terangkan tentang bridging program ini, adakah selepas tamat course ini mereka akan dapat wke/wko ataupun
    mereka memerlukan seatime selama 3tahun untuk mgambil wke/wko?..

    harap aadmin bantu, confius.

    ReplyDelete
  120. Salam admin

    Sy ada diploma dlm hotel & catering... Nak tanya syart2 yg perlu ada kalau nk jd tukang masak atas kapal @ pelntar minyak...

    Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  121. salam admin..saya pelajar universiti pertahanan nasional malaysia..saya skang tgh mencari tmpt tuk buat latihan industri pd tahun dpn..jdi bleh x saudara berikan saya beberapa nama syarikat tuk saya menjalani latihan industri dalam bidang maritim..

    ReplyDelete
  122. saya pljr kursus sijil teknologi maritim di ikm kuching skrg..saya akan menjalani practikal bermula 1 Julai 2013..saya ingin bertanya di syarikat mana saya blh menjalani latihan industri(practical) untuk kursus saya ini? blh beri cth senarai tempat practikal di bahagian kuching,miri,sibu dan bintulu? TQ..

    ReplyDelete
  123. salam admin,

    dip nautical ngn marine eng yg kat alam tu kan, blaja subjek ape yer? bleh list kan x antra subjek2 yg pelajar bakal belajar..thanks..

    ReplyDelete
  124. salam admin,

    saya teringin sangat kerja dalam bidang perkapalan. adakah bidang perkapalan di bawah kerajaan? untuk pengetahuan saudara, saya pelajar degree tapi tiada langsung berkaitan dengan bidang perkapalan. saya ambil sains makanan dan pemakanan. bagaimana untuk saya mendapat peluang bekerja di laut dan bagaimana untuk saya elakkan daripada ditipu oleh kerana saya tiada basic dalam perkapalan.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  125. salam admin,
    sy student drpd netherlands maritime inst of technlgy(nmit) and skrg ni sy sdg buat diploma in maritime trnsportation mngmnt tapi sy berminat utk kerja onboard,so ape yg perlu sy buat,bolehkan sy mintak alam menggunakan diploma ini ...

    thanx..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rulhaifil,
      Kalau nak, tukar kursus kepada WKO atau WKE, baru boleh kerja atas kapal. Kalau guna Diploma yang anda sedang buat layak untuk rating saja atau kerja office...

      Delete
  126. salam admin,
    sy lepasan SPM..brminat nk msuk bidang perkapalan ni. Pelita maslaut tu menawarkn kursus ape eh??sy msih bru n nk blajar.. (^_^)

    ReplyDelete
  127. salam admin..

    senaraian pusat akademik yang diluluskan jabatan laut seperti di atas, tidak di update lagi.. kerana mengikut research saya terdapat beberapa akademi yang telah diluluskan dan ada penggantungan.. mohon berikan senarai yang terbaru..

    terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ke, lebih baik terus ke Laman Web Jabatan Laut, ini kerana tahun ini mereka telah tukar ke paparan baru.

      Delete
  128. salam admin,..
    saya ABD.RUJEN lepasan ilp dlam bidang cadd mechanical enggineering(TAHAP 1 N TAHAP 2).
    Sijil yang diperolehi:
    -juruteknik
    dan telah mengikuti program PEMASANGAN PAIP GAS(PAIP FITTER) TAHAP 1,..
    siji yang diperolehi:
    -scaffolding(TAHAP 1)
    -CPR
    INSTITUT LATIHAN MARA,.
    telah mengikuti program KIMPALAN:
    -6G GTAW
    -6GC
    -6GR
    -piping sistem
    dan mempunyai lesen berikut.. sperti yang diatas..
    saya sangat-sangat berminat dalam bidang offshore,bolehkah admin berikan cadangan yang sesuai dengan kelayakan saya seperti yang di atas untuk berkerja di pelantar minyak,ataupun perkapalan,. dan apakah tindakan yang saya harus lakukan seterusnya?
    terima kasih,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rujen,
      Sebenarnya untuk kerja atas kapal banyak lagi kursus yang perlu diikuti... tetapi kalau nak kerja atas offshore lagi banyak daripada nak kerja atas kapal. untuk pendekkan cerita sila layari web ini http://www.sribima.com.my/career.php, atau boleh cari mana-mana offshore company dan hantar resume.

      Delete
  129. salam admin.
    saya study diploma in occupatianal safety & helth
    di RANACO.klau sy habis belajar,bagaimana dengan cara kerja sy,adakah sy boleh kerja di kapal ataupun di darat sahaja?apakah peluang pekerjaan saya cerah dan dari pandangan Admin,kos yang sy ambil ni bagus ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Admin, boleh saya tolong jawab...? hehehhh..
      Setahu saya, bagi Diploma Occupational Safety & Health yg ditawarkan oleh Ranaco, ia tidak berkait rapat dengan bidang perkapalan tetapi lebih kepada bidang keselamatan pekerjaan di darat/industri minyak&gas. Kursus tersebut juga diiktiraf oleh MQA,JPA dan Jbtn Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan(JKKP) sendiri.. selain diploma, pelajar akan diberikan 6 sijil percuma yg berkait rapat dengan industri keselamatan adn kesihatan pekerjaan. apabila menamatkan pelajaran, secara automatik nama pelajar akan didaftarkan dibawah JKKP. selepas menimba pengalaman selama 3 tahun, mereka boleh apply dgn JKKP untuk bergelar 'Safety Officer'.
      TQ. Kalau nak masuk bidang perkapalan, ambil lesen BST, tp skrg payah sikit dengan hanya ada BST... maybe boleh ambil BOSET untuk jd safety atas pelantar.

      Delete
  130. dimana saya boleh dptkan khusus tersebut dan berapa bayarannya ye..saya ada diploma culinary,bahagian bidang masakan dalam kapal perlu ambik juga khusus BST juga?

    ReplyDelete
  131. sekadar lalu nak nak tny..sy student dgn sjil kemahiran biasa je..elektrikal engnring..mcm mana sy nk ambil krusus ataupn nk join alam ke..just asking

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, dinasihatkan terus membuat panggilan ke ALAM dan tanya mereka.

      Delete
  132. Assalamualaikum,,

    Sy bru berumur 20 tahun dan amat berminat untuk bekerja sebgai tukng msak di atas kapal,,

    Sy ad mmpnyai sijil2 memasak dn byk pgalaman serta kemahiran dlm bidang ini,,

    Sy ad trbaca artikel untuk mnjadi pelaut syarat minima hnya perlu ad Kad Pelaut dan Sijil BST,,

    Adakah ianya benar?

    Bole ker sy memohon Kad Pelaut serta Sijil BST sendiri di Jabatan laut yg berdekatan tanpa perlu belajar di ALAM atau RANACO,,??

    Adakah dgn berkulusan sijil dn pengalaman boleh untuk sy bkerja di atas kapal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Amirul,
      Kad pelaut boleh dibuat permohonan sendiri di Jabatan Laut. Tetapi bagi BST, anda perlu mengikuti kursus tersebut di Institusi latihan Maritim yang diluluskan ( tidak semestinya di Ranaco sahaja). Walaubagaimanapun, atas keperluan Konvensyen antarabangsa MLC06 yang akan berkuatkuasa pada ogos 2013, anda perlu menghadiri kursus pengendalian makanan/etc... yang specifik untuk atas kapal. Sekarang ini ALAM adalah pilihan kursus 'memasak' tersebut, mungkin akan diluluskan oleh Jabatan Laut tidak lama lagi bagi memenuhi keperluan MLC06.

      Delete

Popular Posts